La Unió presenta al·legacions contra les "retallades" del transvasament Tajo-Segura per a "defensar el regadiu"

Pancarta en la seu de la Unió Llauradora a Elx
LA UNIÓ LLAURADORA
Europa Press C. Valenciana
Publicado: viernes, 20 junio 2025 11:12

   VALÈNCIA, 20 Jun. (EUROPA PRESS) -

   La Unió Llauradora i Ramadera ha presentat al·legacions als documents inicials del procés de planificació hidrològica 2028-2033 de les conques del Segura i del Xúquer, amb un objectiu clar de "defensar el regadiu del sud d'Alacant i els drets històrics d'aigua dels regantes valencians" enfront de les "retallades".

    Es tracta de l'Anunci de la Direcció general de l'Aigua del Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic amb el qual s'inicia el període de consulta i informació pública dels documents inicials del procés de planificació hidrològica (revisió per al cicle 2028-2033) corresponents a les demarcacions hidrogràfiques.

   L'organització denuncia en les seues al·legacions que els plans proposats "posen en greu risc el futur del regadiu valencià i suposen un nou pas cap al desmantellament del transvasament Tajo-Segura, una infraestructura essencial per a la supervivència de milers d'agricultors i del teixit socioeconòmic del sud de la Comunitat Valenciana", ha explicat la Va unir en un comunicat.

   En este sentit, reclama que els nous projectes s'enfoquen de forma prioritària en la provisió d'aigua de qualitat i a bastament per al sector agrícola valencià.

"NO PODEM PERMETRE MÉS ATACS"

   En paraules del secretari general de la La Unió, Carles Peris, "no podem permetre més atacs al transvasament Tajo-Segura ni que es qüestionen els drets d'aigua del camp valencià. Exigim que es garantisca l'accés a l'aigua per a mantenir l'activitat agrària i l'economia que d'ella depèn".

   Els principals motius esgrimits en les 29 al·legacions presentades es resumixen en "la falta de rigor en la planificació, amb estimacions hídriques allunyades de la realitat agrícola del territori".

    "Existix una absència de mesures efectives de reutilització d'aigües regenerades, incomplint el Reglament europeu 2020/741 en la possible vulneració de la normativa europea i estatal, així com les sentències del Tribunal de Justícia de la UE i del Tribunal Suprem espanyol. No s'han incorporat recursos autoritzats, però no utilitzats, com els 16 hm3 assignats a la Vega Baixa i, finalment, que el projecte no prioritza l'ús agrícola, malgrat ser un sector estratègic i afectat per l'escassetat hídrica", indica la Va unir en les seues al·legacions.

   Les al·legacions subratllen així mateix que el sector agrari "no és responsable de la sobreexplotació estructural de l'aigua, sinó la seua principal víctima". Així ho reconeix la Recomanació de la Comissió Europea del 4 de juny del 2025 sobre eficiència hídrica, que advertix del risc que suposa per a l'agricultura l'escassetat d'aigua provocada pel canvi climàtic.

    En conseqüència, la Unió ha sol·licitat en primer lloc la retirada de l'actual expedient de planificació per mancar de base legal i tècnica suficient. En cas de no acceptar-se esta premissa, s'ha sol·licitat "la incorporació real i efectiva dels drets hídrics del regadiu valencià en la planificació futura i la defensa ferma del transvasament Tajo-Segura com a infraestructura irrenunciable per al sud d'Alacant".

   "Estem parlant del sustente de milers de famílies i de la sobirania alimentària del nostre territori. No anem a permetre que es deixe morir el camp del sud d'Alacant i la resta del regadiu valencià per decisions polítiques allunyades de la realitat", ha conclòs la Unió .

Contenido patrocinado

Mitjà de comunicació subvencionat per la Generalitat Valenciana

Col.labora la Conselleria de Cultura, Educació, Universitats i ocupació de la Generalitat Valenciana amb una subvenció de 40.000 € para el foment de valencià

Hemeroteca en Valencià d'Europa Press