VALÈNCIA, 2 May. (EUROPA PRESS) -
L'Ajuntament de València ha presentat este divendres la documentació per a la reconstrucció de l'antic Monument a Sorolla a Demarcació de Costes i al Ministeri per a la Transició Ecològica. El consistori planteja tres alternatives, encara que els tècnics del Servici de Patrimoni Històric advoquen per reconstrucció del primitiu monument en el seu emplaçament original, en el tram de la platja del Cabanyal comprès entre les antigues Termes Victoria i l'Asil de La nostra Senyora del Carmen, sobre l'arena i de cara al mar.
Des del consistori expliquen que s'ha elevat una consulta sobre la viabilitat dels tres emplaçaments proposats i sobre els condicionants administratius que s'exigirien per a cadascun d'ells, amb caràcter previ a la redacció del projecte de reconstrucció i a la sol·licitud de concessió per a l'ocupació del Domini Públic Marítim-Terrestre, regulada en els articles 85 i següents del Reglament General de Costas.
València dona, així, un nou pas en la recuperació d'un conjunt escultòric de "gran rellevància històrica, patrimonial i sentimental per a la ciutat, així com en el compliment de la voluntat expressada per Sorolla uns pocs anys abans de la seua mort: ser homenatjat junt amb el mar".
"Des del Govern municipal, volem recuperar un bé amb un elevat valor simbòlic i identitari i part destacada de la memòria col·lectiva de tots els valencians, així com revitalitzar la connexió cultural i emocional entre la ciutat de València i el seu litoral, retornant al barri del Cabanyal-Canyamelar un element emblemàtic de la seua identitat", ha declarat el regidor de Cultura, José Luís Moreno.
Com ha recalcat l'edil, "a diferència de les vegades anteriors, ara ja coneixem el nombre exacte de peces originals que es conserven de l'antic Monument a Sorolla (119) i s'ha acreditat la procedència i l'autenticitat de les mateixes després de l'inventari i la catalogació realitzats per l'arquitecte Javier Hidalgo Mora, per encàrrec de l'Ajuntament de València, la qual cosa aporta nous arguments i permet efectuar la reconstrucció del citat conjunt monumental mitjançant anastilosis, sent el lloc idoni per a això el mateix espai (o el més prop d'ell) en el qual esta va estar situat durant quasi 25 anys.
En concret, el Servici de Patrimoni Històric i Artístic planteja tres possibles localitzacions per a la recuperació del conjunt escultòric, totes elles dins del Domini Públic Marítim-Terrestre i properes a l'espai que ocupava el monument abans de la seua destrucció per la riuada del 1957, tant en l'arena com sobre el passeig marítim.
Considerant que la tramitació de la concessió i el contingut del projecte bàsic que és necessari per a obtenir l'autorització poden ser diferents en funció de la ubicació exacta seleccionada i que, depenent d'esta localització, pot ser necessari sotmetre el projecte a procediments urbanístics o ambientals previs, a l'atorgament d'alguna concessió o permís, i/ o a l'aprovació per algun òrgan específic, s'ha considerat necessari realitzar la present consulta al Ministeri per a la Transició Ecològica.
Després d'estudiar els avantatges i els inconvenients de cadascuna de les alternatives des de diferents punts de vista (històric, cultural, patrimonial, del territori i del paisatge, urbanístic, constructiu i normatiu), els tècnics es decanten per l'alternativa 1 --l'emplaçament original--, en estar "íntimament lligada a esta història del monument (i la producció artística de Sorolla) i en perdre el seu sentit fóra del lloc en el qual va ser projectat i construït".