VALÈNCIA, 23 Sep. (EUROPA PRESS) -
La Conselleria de Medi ambient, Infraestructures i Territori ha iniciat aquesta setmana la fase final dels treballs de reconstrucció del Pont del Sabater de Picassent amb la instal·lació de les bigues de l'estructura.
Este pont va resultar greument afectat per la dana d'octubre, que va provocar l'ensulsiada total de l'estructura, excepte el peu dels murs d'aproximació. Per això, i per a aconseguir una efectiva restauració de l'estructura, és necessària la instal·lació d'una col·lecció de deu bigues doble T de 20,40 metres de longitud i 13,85 tones de pes cadascuna d'elles, segons ha indicat l'administració autonòmica en un comunicat.
La directora general d'Infraestructures Viàries, María José Martínez Ruzafa, s'ha traslladat a la zona per a conèixer l'avanç dels treballs. Ha detallat que aquestes bigues requerixen un "transport especial" des de la planta de prefabricats, i s'assentaran en dos nous estreps i una pila central.
Per a la instal·lació de les bigues, ha sigut necessari muntar una plataforma d'accés a la llera de 70 metres de longitud, amb un pendent màxim de 10 per cent, i s'ha condicionat la llera per al trànsit de vehicles pesants. Així mateix, el procediment de col·locació implica la utilització d'una única grua de gran tonatge (500 tones) emplaçada en la llera.
Martínez Ruzafa ha assenyalat que, una vegada col·locades les bigues, "s'executarà la llosa de repartiment i sobre ella les proteccions, sistemes de contenció, fermes, etc., per a després procedir a la reurbanització de l'entorn".
De la mateixa manera, ha apuntat la directora general, "se seguix treballant en els alçats de l'estructura de la Font de l'Omet, que també va ser danyat per les inundacions, i on s'ha treballat en condicions molt complicades a causa de la inestabilitat del terreny i els continus fluxos d'aigua corrent i naixent, donada la proximitat d'un aqüífer amb una cota molt elevada".
Així mateix, ha afirmat que els treballs que s'estan realitzant en els municipis afectats per la dana "no només impliquen la reconstrucció d'infraestructures, sinó que es tracta de noves estructures adequades a la nova llera resultant de les inundacions i a una millora de les fonamentacions per a protegir-les de possibles avingudes".
En esta estructura es replicarà el procediment del pont del Sabater. L'import de les actuacions, recollides en un contracte d'emergència, s'estima en 4,32 milions d'euros.
Per acord de 26 de novembre del 2024, el Consell va aprovar l'execució de les obres necessàries per a reconstruir l'Estructura en la carretera CV-4140 (Carrer 8 del Barri de la Font de l'Omet 'Pont de l'Omet') i l'Estructura sobre el Barranc de Ninyerola (Pont Sabater), en el municipi de Picassent, ha assenyalat l'administració autonòmica.
A la fi del mes de desembre del 2024 es van iniciar els treballs per al rebuig i retirada de restes en lleres, així com l'avaluació de l'estat estructural de les estructures danyades.
Estos treballs s'emmarquen en el pla 'Recuperem València' pel qual la Generalitat s'està fent càrrec de la reparació d'infraestructures locals de 28 municipis que, prèviament, han cedit les competències de la reconstrucció a la Generalitat davant de la impossibilitat de desenvolupar ells mateixos els treballs.