CONFEDERACIÓN HIDROGRÁFICA DEL JÚCAR - Archivo
VALÈNCIA, 3 Feb. (EUROPA PRESS) -
La Confederació Hidrogràfica del Xúquer (CHX) ha remès a la jutgessa de Catarroja que investiga la gestió de la dana un informe amb els agents mediambientals i guardes fluvials que el 29 d'octubre de 2024 van realitzar les labors de control i vigilància pròpies de l'exercici de les seues funcions en el territori.
En la Zona Centre, que abasta l'àrea per la qual discorre el riu Magre i barrancs com Horteta o la rambla del Poyo i que comprèn en sis sectors els municipis principalment afectats per les riuades, hi havia en esta jornada sis efectius entre agents o guàrdies fluvials en tasques de vigilància, un cap de zona i un responsable de subzona. En els dos sectors de la rambla del Poyo i barranc de l'Horteta i la rambla del Poyo hi havia un agent mediambiental i un guàrdia fluvial, respectivament.
Així consta en l'informe de la CHX, signat pel seu president, Miguel Polo, lliurat a la instructora, qui, en una providència del gener passat, va acceptar la petició del ministeri fiscal i va requerir a l'organisme de conca la identificació dels agents o guardes fluvials que van realitzar les labors de control i vigilància pròpies de les seues funcions en la demarcació coincident amb la província en este dia. En el conjunt del territori de la demarcació van ser 50.
Així mateix, la magistrada va demanar a l'organisme de conca que informara de les zones, subzonas, sectors i subsectores en els quals cadascun dels agents o guardes van exercir la seua comesa i dels termes municipals que comprèn cadascuna de les referides zones, subzones, sectors i subsectores i que informe de les lleres (rius i barrancs) que discorren elles.
En l'informe, al que ha tingut accés Europa Press, la CHX precisa que l'estructura del servici comprèn un cap de zona, dos subzones per zona, amb un responsable per a cadascuna d'ella i un agent mediambiental (AMA) o guarda fluvial (GF) per sector. En este cas, comunica els efectius corresponents a les subzones València Sud (Zona Sud); València Centre (Zona Centre) i València Nord (Zona Nord).
La Zona Centre, subzona València Centre, comprèn els sectors del 51 al 56 i a les lleres principals dels rius Xúquer, Verd, Seco i Magre, amb els barrancs de la Casella, Barxeta, Pedrós i Cavallers (51); rius Magre, Millars, Bunyol i els barrancs de l'Algoder i Altury (52); rius Mare, Magre, barranc Regnes, rierol Romeroso i les rambles de Ruices, Sant Antonio i Estenas (53); la rambla del Poyo i barranc de l'Horteta (54); la rambla del Poyo (55) i el barranc de Picassent i uns altres vessants a l'Albufera (56).
En esta Zona Centre hi havia un cap de zona i un responsble de subzona; un agent mitjà ambiental en cadascun dels sectors 51, 52, 53 i 54 i un guarda forestal en cadascun dels nombres 55 i 56.
En concret, el sector 54 comprèn la rambla del Poyo i l'Horteta i abasta els municipis de Xest, Xiva, Godelleta, Montserrat, Quart de Poblet i parcialment Torrent.
El sector 55, de la rambla del Poyo, inclou a Alaquàs, Aldaia, Alafafar, Benetússer, Burjassot, Llocnou de la Corona, Massanassa, Mislata, Paiporta, Picanya, Quart de Poblet, Riba-roja, Sedaví, Xirivella i parcialment Torrent i València, mentre que el 56, corresponent al barranc de Picassent i uns altres vessants a l'Albufera, arreplega els termes municipals d'Albal, Alcàsser, Alginet, Almussafes, Benifaió, Beniparrell, Catarroja, Silla i també parcialment València.
ALTRES PETICIONS D'AGENTS
La magistrada també va reclamar al Consorci Provincial de Bombers de València un informe amb la identificació personal de cadascun dels bombers forestals que el dia de la dana, a instàncies del Centre de Coordinació d'Emergències, van anar a realitzar funcions de seguiment i vigilància del riu Magre en l'àrea del pont de Carlet (bombers forestals de la Unitat d'Alzira), i del Barranc del Poyo, en les àrees de Torrent-Picanya- Paiporta (Unitat de Bombers Forestals de Bunyol).
Esta petició la va traslladar posteriorment a la Societat Valenciana de Gestió Integral dels Servicis d'Emergències (SGISE) després de comunicar-li el Consorci que este òrgan té encomanada la gestió operativa dels recursos del Servici de Bombers Forestals de la Generalitat Valenciana i és el responsable de gestionar l'operativitat de les unitats de forma diària però "en funció de la informació que es proporciona des de la SGISE", que és la seua entitat gestora.
Així mateix, la jutgessa va requerir a la Conselleria de Medi ambient un informe sobre els agents mediambientals dependents d'aquest departament que el 29O van exercir les seues funcions ordinàries en la província de València, amb la seua identificació personal i ubicació de treball de cadascun d'ells, i l'horari en el qual van treballar.
El fiscal també havia sol·licitat que, una vegada practicada la identificació dels guardes fluvials, es prenguera declaració als quals van exercir les seues funcions en les zones, subzones, sectors i subsectores de la demarcació hidrogràfica del Xúquer pels quals discorren rius i barrancs relacionats amb els fets investigats.
No obstant això, sobre esta segona petició, la jutgessa va decidir que resoldria una vegada estiga emplenada la petició anterior "i atenent al volum d'agents de la CHX que hagueren sigut situats en cadascun dels punts de control que tinguen relació amb els fets objecte del present procediment".