El CSIC continua donant suport científic un any després de la dana amb projectes de vigilància mediambiental

Treball amb drons en les zones afectades per la DANA d’equips del CSIC . / ICMAN-CSIC
CSIC
Europa Press C. Valenciana
Publicado: martes, 28 octubre 2025 16:20

   VALÈNCIA, 28 Oct. (EUROPA PRESS) -

   Un any després de l'emergència causada per la dana, que va impactar principalment a la Comunitat Valenciana el 29 d'octubre de 2024, el Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC), organisme adscrit al Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats, continua donant suport i assessorament científic i tècnic per a la recuperació i reconstrucció de les zones afectades a través de cinc projectes d'investigació i transferència de coneixement.

   En concret, el Centre Nacional d'Investigacions Metal·lúrgiques (CENIM-CSIC) i l'Institut de Ciències de la Construcció Eduardo Torroja (IETcc-CSIC) treballen en el projecte Estadana, dirigit al desenvolupament de processos d'estabilització i solidificació de llots i pólvores generades en la dana per a contribuir al desenvolupament de materials per a la reconstrucció.

   Fins al moment, s'han fabricat diversos tipus de mobiliaris urbans i llambordes a partir de llots extrets del Port de Catarroja. També s'ha establit un conveni amb l'Ajuntament d'aquesta localitat, a través del qual es farà lliurament al consistori dels materials fabricats (seients, jardineres i baldosines).

   Així mateix, l'Institut Geològic i Miner d'Espanya (IGME-CSIC), l'Institut de Diagnòstic Ambiental i Estudis de l'Aigua (IDAEA) i l'Estació Experimental de Zones Àrides (EEZ-CSIC) estan realitzant un ampli control d'aigües subterrànies mitjançant el projecte Hidrodana. Els resultats permetran determinar si hi ha hagut algun grau d'afectació per contaminants i dissenyar mesures de protecció dels aqüífers davant esta mena d'esdeveniments climàtics.

   Per part seua, el projecte Danadron, de l'Institut de Ciències Marines d'Andalusia (ICMAN-CSIC), té l'objectiu de detectar, classificar i quantificar els llots generats després de les riuades amb l'ús de drons, la qual cosa permetrà identificar propietats com la seua humitat, matèria orgànica i metalls majoritaris, així com la seua distribució espacial. Esta tasca contribuirà a millorar la presa de decisions sobre la retirada i tractament dels llots.

PETJADA EN L'ALBUFERA

   El projecte Danatrack, del Centre d'Edafologia i Biologia Aplicada del Segura (CEBAS-CSIC), Institut d'Agroquímica i Tecnologia d'Aliments (IATA-CSIC), el ICMAN-CSIC i el IDAEA-CSIC, estudia l'impacte dels abocaments posteriors a la dana a la Rambla del Poio, Rambla de Picassent i la seua petjada en l'Albufera i canals de reg circumdants. Per a això, estan analitzant unes 25 mostres per setmana en una campanya d'estudi que s'estendrà fins a novembre de 2025. L'objectiu és avaluar diferents indicadors de contaminació fecal, la presència de bacteris i altres compostos com a pesticides, plastificants i residus d'antibiòtics.

   Finalment, el projecte Juvese, de l'Ingenio (UPV-CSIC), està dirigit a analitzar, des d'un enfocament multidisciplinari, els impactes socioeducatius, econòmics i emocionals en les persones joves davant catàstrofes climàtiques. La seua finalitat és ajudar a definir estratègies per a una adequada gestió de recuperació i de prevenció. Per a això, s'entrevistaran famílies, alumnat, personal docent i de direcció de centres escolars d'Alfafar, Algemesí, Benetússer, Catarroja, Cheste, Requena-Utiel, Paiporta i Sedaví.

Últimas noticias sobre estos temas

Contenido patrocinado

Mitjà de comunicació subvencionat per la Generalitat Valenciana

Col.labora la Conselleria de Cultura, Educació, Universitats i ocupació de la Generalitat Valenciana amb una subvenció de 40.000 € para el foment de valencià

Hemeroteca en Valencià d'Europa Press