VALÈNCIA, 6 Jun. (EUROPA PRESS) -
El químic Daniel Maspoch, que acaba de ser guardonat amb el Premi Jaume I de Noves Tecnologies, ha recalcat que és "indubtable" que els materials cada vegada han de ser "més sostenibles, biodegradables i funcionals" pel que ha animat al sector públic i al privat a "remar tots en la mateixa direcció".
El cap del Grup NanoQuímica i Materials Supramolecures de l'ICN2 s'ha mostrat, en declaracions a Europa Press, "extremadament content" per la concessió del guardó, amb el qual el jurat ha reconegut "el seu reeixit equilibri entre la investigació fonamental i aplicada".
El treball de Maspoch se centra en l'avanç de la Nanotecnologia i la Química per al disseny i desenvolupament de materials reticulars porosos i sistemes d'alliberament de substàncies per a diferents aplicacions. A més de les seues múltiples patents, compta amb nombrosos contractes amb el sector privat per a portar la seua tecnologia al públic general a través de noves plataformes.
En concret, el jurat ressalta els seus assoliments en l'administració de fàrmacs, per al tractament de malalties com la diabetis, l'esclerosi múltiple i la distròfia muscular; el desenvolupament de tecnologia de microencapsulación biodegradable, a més de la seua gran dedicació a la formació de personal investigador i atracció de talent.
L'investigador ha subratllat que el futur passa per "fer nous i millors materials perquè siguen més sostenibles, biodegradables, funcionals i en alguns casos autorreparables" i afig que aquest és "un dels camps més incipients".
Ha considerat que "es tindria, almenys, que continuar recolzant-ho des del punt de vista públic, al mateix temps que intentar convéncer l'empresa que invertisca perquè això va en el seu benefici i en el de la societat".
"CANVI ACCENTUAT"
Per a l'expert, és "un punt molt difícil d'aconseguir", auque assegura que ja s'està notant "un canvi accentuat" i les empreses espanyoles cada vegada es mostren més interessades en el desenvolupament de nous productes i materials.
"Nosaltres hem ajudat a traure nous productes al mercat, però caldria fomentar-ho més, remar tots en la mateixa direcció", incideix.
Daniel Maspoch Comamala és professor d'Investigació ICREA, cap del Grup NanoQuímica i Materials Supramoleculares de l'Institut
Català de Nanociència i Nanotecnologia (ICN2).
Ha participat en més d'una trentena de projectes d'investigació
autonòmics, nacionals, europeus i internacionals. Cofundador de la spin-off Ahead Therapeutics (2017), té diversos productes en el mercat: LuctaCaps, codesarrollado amb Lucta S.A.; FUNGIPOL@CP, codesenvolupst amb Chemipol; i un producte de la
família LipoferTM, co-desenvolupat amb Lipofoods-Lubrizol.