Desapareix el 'Txernòbil' de Campanar després de concloure el seu enderrocament per a donar pas al PAI Pare Doménech

Es preveu la construcció de 133 vivendes, una vintena VPP, zones verdes, sòl dotacional públic, carril bici i drenatges sostenible

Desapareix l'edifici de València conegut com 'Txernòbil' i situat en el barri de Campanar després de concloure el seu enderrocament per a donar pas al PAI Pare Doménech.
AYUNTAMIENTO DE VALÈNCIA
Europa Press C. Valenciana
Publicado: martes, 23 junio 2026 18:31

   VALÈNCIA, 23 Jun. (EUROPA PRESS) -

   L'edifici degradat de la ciutat de València conegut com 'Txernòbil' pel seu estat "d'abandó durant prop de quatre dècades" i situat en el districte de Campanar, enfront de Nou Centre, ha desaparegut completament després de concloure este dimarts el seu enderrocament total, segons ha informat l'ajuntament de la capital valenciana en un comunicat.

    La demolició d'este immoble, situat entre els carrers Pare Doménech i Pare Diego Tafaner, donarà pas al desenvolupament, en el solar generat i en els seus voltants, del PAI Pare Doménech. Esta és una actuació urbanística que contempla la construcció de 133 vivendes, entre elles una vintena de protecció pública, zones verdes, sòl dotacional públic, carril bici, paviment fonoabsorbent i sistemes urbans de drenatge sostenible.

   L'enderrocament d'este edifici es va iniciar dimarts passat 16 de juny. Des de l'Ajuntament de València han assenyalat que una vegada convertit en solar l'espai que ocupava el 'Txernòbil', ara el següent pas és escometre el projecte de reparcelación.

    L'alcaldessa de la ciutat, María José Catalá, que va assistir a l'arrencada de la demolició, va assenyalar llavors que esta "suposa el primer pas visible" de la intervenció urbanística prevista en este entorn. La primera edil va indicar que esta actuació permetrà "regenerar aquest àmbit urbà recayente a l'avinguda de Pío XII i transformar una de les principals entrades" a la capital valenciana.

    "Ha començat, per fi, la transformació d'una zona abandonada durant prop de quatre dècades en ple barri de Campanar", va exposar la responsable municipal, al mateix temps que va manifestar que així "se salda un deute pendent" amb esta zona de València.

    Catalá va comentar que l'enderrocament s'havia avançat amb la finalitat d'escurçar terminis i activar com més prompte millor la urbanització d'este espai. L'alcaldessa va explicar que la demolició "ha requerit una planificació especialment acurada" per la complexitat tècnica de l'immoble, la presència d'amiant, la proximitat d'un centre educatiu i la localització d'una colònia felina detectada en les inspeccions prèvies que ha sigut reallotjada "en un emplaçament segur" i "sense afecció per al benestar dels animals".

    Abans d'autoritzar l'enderrocament es va procedir a la retirada dels elements contaminants per part d'una empresa especialitzada i fora de l'horari escolar, per a garantir la seguretat de l'alumnat, del veïnat i del conjunt de l'entorn, ha remarcat el consistori. S'han adoptat mesures de protecció com a fitacions, pantalles, senyalització, regs per al control de la pols, vigilància de sorolls i vibracions, plans de tràfic alternatiu i protecció d'edificacions confrontants, via pública i xarxes de servei.

   A més, un mesurament independent ha certificat l'absència de fibres d'amiant en l'ambient, com a "requisit imprescindible per a iniciar la demolició".

   De l'edifici s'han extret 200 tones de brossa que s'havien acumulat en ell "pels anys d'ocupació irregular que ha patit", va detallar María José Catalá.

Contador

Contenido patrocinado

Mitjà de comunicació subvencionat per la Generalitat Valenciana

Col.labora la Conselleria de Cultura, Educació, Universitats i ocupació de la Generalitat Valenciana amb una subvenció de 40.000 € para el foment de valencià

Hemeroteca en Valencià d'Europa Press