VALÈNCIA, 22 Dic. (EUROPA PRESS) -
L'Entitat Metropolitana de Servicis Hidràulics (EMSHI) ha finalitzat un nou tram de la gran conducció d'aigua potable que connecta la planta potabilitzadora del Realón, a Picassent, amb la ciutat de València, una infraestructura "clau" per a garantir el subministrament d'aigua a l'Horta Sud i la capital.
La fase recentment conclosa discorre pel terme municipal de Catarroja, en paral·lel a la carretera CV-400, una de les principals vies de comunicació de la comarca, segú ha informat l'entitat en un comunicat.
Es tracta d'un tram d'1,5 quilòmetres que forma part del desdoblament de la conducció existent, amb una canonada de fosa dúctil d'un metre de diàmetre, que duplica la capacitat de la xarxa actual i permet incrementar el subministrament en prop d'1.000 litres per segon.
Esta actuació cobra especial rellevància després dels greus danys ocasionats per la dana del 29 d'octubre del 2024, que va obligar a paralitzar les obres i a destinar tots els recursos disponibles a garantir el proveïment d'aigua i reparar les infraestructures afectades. Superada esta fase d'emergència, l'EMSHI va reprendre els treballs fins a la seua completa finalització, incloent la instal·lació de sistemes de control i operació remota que permetran una gestió més eficient i segura del servici.
El president de l'EMSHI, Carlos Mundina, ha destacat sobre este tema: "Esta obra és una inversió estratègica en resiliència, sostenibilitat i futur. No només reforça la garantia de subministrament d'aigua per a centenars de milers de persones, sinó que ens prepara millor davant de situacions d'emergència i reduïx l'impacte ambiental del sistema".
Així, ha apuntat tres beneficis "clau" per a la ciutadania. La nova conducció permet complir tres grans objectius: "Incrementar la seguretat hídrica, assegurant el proveïment tant de l'Horta Sud com de València davant de possibles incidències, al mateix temps que permetrà majors pressions de servici en alta a les poblacions proveïdes".
De la mateixa manera, permetrà atendre el creixement futur de la demanda, associat al desenvolupament urbà i econòmic de l'àrea metropolitana i reduir el consum energètic, en optimitzar els bombaments, la qual cosa es traduïx en menys emissions de CO2 i un menor cost econòmic.
La primera fase del projecte va connectar la planta del Realón amb el municipi d'Albal, i el tram ara finalitzat perllonga la infraestructura per Catarroja amb una inversió de 8 milions d'euros. Paral·lelament, continua l'execució de l'última fase, que permetrà la connexió definitiva amb València en l'estiu del 2026, amb una inversió addicional de 13,5 milions d'euros. En conjunt, el projecte aconseguix una inversió total de 31 milions d'euros.
MÉS DE 500.000 PERSONES BENEFICIADES
L'actuació beneficia directament a una població de més de 500.000 habitants dels municipis d'Albal, Catarroja, Massanassa, Alfafar, Benetússer, Sedaví, Paiporta, Alcàsser, Silla, Beniparrell, Llocnou de la Corona i la zona sud de València. A més, una vegada enterrada la conducció, l'EMSHI ha aprofitat els treballs de reposició per a millorar la senda ciclopeatonal paral·lela a la CV-400, en coordinació amb la Conselleria de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat, contribuint així a la mobilitat sostenible i a la millora de l'entorn per a la ciutadania.