VALNCIA, 1 Oct. (EUROPA PRESS) -
El fotgraf valenci José García Poveda, conegut popularment com 'El Flaco', reunix a les "més grades figures" i "personatges icnics" de l'"essncia" del cinema mediterrani en una mostra fotogrfica com a avantsala a la Mostra de Valncia-Cinema del Mediterrani en la Galeria del Tossal de Valncia que precisament documenta l'evolució del festival des de les seues primeres edicions en els anys huitanta fins a l'actualitat.
A la presentació, celebrada hui dimarts, han assistit el regidor de Cultura i Patrimoni de l'Ajuntament de Valncia, José Luis Moreno, el director artístic del festival, Eduardo Guillot, i el propi José García Poveda.
'La Mostra del Flaco' presenta, a través de 45 retrats en blanc i negre, una "finestra a un temps" en el qual directors com Pedro Almodóvar, Rafael Azcona o Luis García Berlanga, actors i actrius com Ángela Molina, Fernando Fernán Gómez, Maribel Verdú, Magüi Mira o Victoria Abril, i figures internacionals com Claudia Cardinale, Catherine Deneuve, Sophia Loren o Emir Kusturica es van deixar captar per la seua cmera, creant imatges que hui "formen part de la memria collectiva de la ciutat".
Estes fotografies capturen "l'esperit" del festival i conviuen en les parets d'este espai expositiu junt amb altres retrats les de Marco Bellocchio, Isabelle Huppert, Carmen Maura, Giulietta Masina, Paco Rabal o els desapareguts germans Taviani, als qui la Mostra ret homenatge enguany amb la projecció de la versió restaurada de la seua obra mestra 'La nit de Sant Lorenzo'.
Al llarg de les últimes quatre dcades, José García Poveda ha anat "escrivint el relat cultural de la ciutat de Valncia a fora d'imatges". "Qui no haja aparegut alguna vegada en una de les seues instantnies, simplement no existix", resa la presentació de la mostra.
A més, destaca que possex "el do de la ubiqüitat", perqu "no hi ha esdeveniment al que no assistisca provet amb la seua cmera". "En un moment o un altre, fa la seua aparició, certifica els fets i seguix el seu camí. La seua presncia mai passa desapercebuda. I, com la seua fama li precedix, es pren les llibertats que considera oportunes per a aconseguir fotos úniques", subratlla.
"MIRAR CAP A ARRERE"
D'un costat, Guillot ha destacat que 'El Flaco' ha format part del festival "des del comenament, l'any 80, i aix ens servia per a tirar una vista arrere". "Volíem reivindicar la histria del festival i també que, en totes les seues etapes, ha sigut punt de destinació de cineastes de nivell mundial", ha valorat.
D'esta manera, amb la mostra pretenen "mirar cap a arrere" per a tenir una "perspectiva" de la "turbulenta" histria del festival i, alhora, "reivindicar la seua histria" en "totes les seues etapes". També perseguixen conformar "un arxiu propi" per a documentar-ho.
Mentre, el fotgraf ha ressaltat "el nivell de gent que ha vingut" a la Mostra, amb personalitats "molt importants" als retrats de les quals ha reconegut haver agafat "molt afecte". "Quan fas una foto s'establix una complicitat", ha subratllat, i ha citat el cas d'Almodóvar o Berlanga.
Així, ha desvetlat que cada fotografia que exposa en esta mostra "té una ancdota" com, per exemple, les converses amb els seus protagonistes. "Sempre he tractat de portar-los al seu terreny. En general, no he tingut malament estona amb ningú", ha confessat. De fet, ha mostrat la seua admiració per Ángela Molina: "Apareix fumant, una cosa que ja no es dona".
De fet, García Poveda ha confessat que no recorda quan ha pres algunes de les fotografies exposades. "Obria els negatius i les anava seleccionant", ha subratllat. Entre els criteris que ha tingut en compte per a conformar l'exposició, ha esmentat la "qualitat" de les imatges.
Al llarg de les edicions, José García Poveda ha immortalitzat a "personatges icnics" del cinema mediterrani que han deixat "la seua petjada" en el festival.
José García Poveda (Múrcia, 1950) va arribar a la capital del Turia el 1969 per a estudiar Cincies Econmiques, encara que la seua vocació sempre va ser la fotografia. La seua primera exposició va tenir lloc el 1985 i el 2017 la Universitat de Valncia li va dedicar una mostra i un catleg titulat 'La Valncia de El Flaco', que arreplega dcades de la seua labor fotogrfica en la ciutat. El 2018 va ser nomenat fill adoptiu de la ciutat de Valncia.