Rober Solsona - Europa Press - Archivo
VALÈNCIA, 10 Dic. (EUROPA PRESS) -
La jutgessa de Catarroja que investiga la gestió de la dana ha acordat, en una providència d'este dimecres, la citació com a testimonis del secretari autonòmic d'Infraestructures i Transports, Francisco Javier Sendra; del director gerent de FGV, Alfonso Novo; del cap de Seguretat Ciutadana i Protecció Civil de FGV, José Pascual Rubio, i del cap de la Unitat de Servicis al Públic, Francisco José García Sales, després de l'informe del sindicat FETAP-CGT, acusació poopular en la causa, sobre la situació en la xarxa de Metrovalencia el dia de les riuades.
Així mateix, ha demanat a Ferocarrils de la Generalitat Valenciana que identifique al vigilant de seguretat que va resultar lesionat el 29 d'octubre del 2024 a fi de rebre-li declaració com perjudicat.
L'informe del sindicat revelava que a les 8 hores d'este dia es va advertir a l''112 Comunitat Valenciana' de la primera incidència en FGV, en concret, entre les estacions d'Alginet i Castelló i que durant este matí es van comunicar, a més, talls de circulació en diversos trams, fallades elèctriques i de comunicacions i situacions de risc.
La jutgessa, a través de la providència, té per presentat este escrit amb els documents acompanyats i l'anàlisi del sindicat que contempla una cronologia sobre l'actuació de la Generalitat durant la dana, les incidències arreplegades per FGV i el funcionament del Lloc de Comandament de Metrovalencia al llarg de tota la jornada.
L'informe, elaborat després de revisar les actes de FGV i els registres d'incidències, contempla que a les 7.59 hores del 29 d'octubre, el Lloc de Comandament de Metrovalencia, a través del Coordinador de Seguretat, va traslladar a l''112' que, a causa de les pluges i els efectes sobre la infraestructura ferroviària, no podien circular trens entre les estacions d'Alginet i Castelló, per la qual cosa quedava interrompuda provisionalment la circulació.
Des de FETAP subratllaven en el seu escrit que Alginet, en situar-se en una conca, és un municipi amb alt risc d'inundació, i afigen que amb estos incidents es "demostra" que "l'argumentació que no es tenia coneixement de la situació no se sosté". "A les 8 hores ja hi havia incidències tan importants en una conca com per a produir-se un tall del ferrocarril", postil·len.
Una altra de les incidències arreplegades en l'informes és que a les 11.30 hores l'Inspector del Lloc de Comandament va ser alertat pel Capatàs de Vies i Obres que entre L'Alcúdia i Montortal, a 200 metres de la via, hi havia un vehicle a l'interior del barranc amb dos persones pujades al sostre sol·licitant auxili.
Així mateix, arreplega que a les 17.30 hores es va haver d'evacuar a 10 viatgers i al maquinista d'una unitat per problemes en la catenària i pluges torrencials; i a les 19.05 hores el maquinista d'un altre tren va informar al Lloc de Comandament que l'aigua estava arribant al capdavant del carril en ambdues vies a l'entorn de l'estació de Paiporta i, si ben va poder travessar el tram amb normalitat, va avisar que a posteriors circulacions els resultaria impossible continuar la marxa de seguir pujant el nivell de l'aigua.
Sobre les 19.40 hores, tal com es desgrana en l'informe, el personal de seguretat privada que prestava servici en l'accés al complex de València Sud va observar com una gran massa d'aigua es dirigia a gran velocitat cap a les instal·lacions de FGV. Van tenir el temps just per a abandonar el seu lloc i accedir a l'andana de l'estació per a guanyar altura i posar-se a cobert.
Un centenar de persones usuàries que havien arribat en les últimes circulacions van haver de romandre en aquesta dependència fins a la seua evacuació al matí següent. Treballadors de Tallers, Instal·lacions Fixes i altres serveis amb dependències a València Sud també van ser sorpresos en els seus llocs de treball i van haver de refugiar-se de l'aigua que va inundar tot el complex. Sobre les 20 hores la inundació ja havia arrasat totes les instal·lacions de complex de València Sud.