La jutgessa de la dana demana a À Punt i RTVE imatges d'una conversa de Mazón i Pradas després de l'arribada al Cecopi

La magistrada subratlla que es va constituir quan "ja no es podien adoptar mesures" per a salvar a les víctimes de cinc municipis

Archivo - Arxiu - Imatge del Cecopi aportada per la representació de Salomé Pradas
EUROPA PRESS - Archivo
Europa Press C. Valenciana
Publicado: miércoles, 12 noviembre 2025 18:30

   VALÈNCIA, 12 Nov. (EUROPA PRESS) -

   La jutgessa de Catarroja que investiga la gestió de la dana ha requerit a RTVE i a À Punt una sèrie d'imatges per a incorporar a la causa: a la primera, el vídeo emès el passat 30 d'octubre per RTVE titulat 'Cecopi; les hores crítiques' i a la segona que "verifique" en els seus arxius i aportació "els bruts, amb imatge i so", dels enregistraments que consten en este documental de la cadena estatal i que es corresponen amb una conversa entre el president de la Generalitat, Carlos Mazón; la seua cap de premsa i l'exconsellera de Justícia i Interior, Salomé Pradas, en el Centre de Coordinació d'Emergències, una vegada va arribar el cap del Consell el 29O.

   Així consta en una interlocutòria d'este dimecres en el qual la magistrada accepta una petició de l'acusació que representa ACPV, i demana estes imatges ja que considera que l'obtenció d'estes proves és "plenament pertinent i proporcionada", després d'argumentar que el Centre de Coordinació Operativa Integrat (Cecopi) "no es va celebrar immediatament després de la seua convocatòria".

    És més, segons exposa la magistrada en la interlocutòria, "el retard no només era manifest amb caràcter general per a l'organització de mesures de protecció a la població (sobretot si tenim en compte com es va desenvolupar la reunió, amb corts continus i desconnexions dels intervinents presencials per a reflexionar), sinó també en esta reunió ja no es podien adoptar mesures per a salvar la vida de les víctimes d'Utiel, que a esta hora havien mort en la seua majoria o eren a punt de morir". I "el mateix va succeir en localitats com l'Alcúdia, Godelleta, Torís i Torrent", afig.

   En concret, la qual cosa sol·licita a À Punt és que verifique i aportació al jutjat els bruts dels enregistraments emesos per RTVE i que es corresponen amb una transcripció d'esta conversa entre Mazón i Pradas, que s'inicia amb la petició de la cap de prens adle cap del Consell que demana a la càmera que els deixen perquè estan parlant i ja tenen imatges i recursos.

"EXPLOSIÓ METEOROLÒGICA"

   La transcricpión, recollida en la interlocutòria, reflectix com Pradas deia "És una explosió, una explosió meteorològica mai coneguda en anys. Esta és la paraula. És una explosió. És que hi ha hagut fins a tornats. Jo quan estava a Carlet hi havia un tornat (...) Però a tot arreu. A Xiva, a Utiel... A Utiel és que no poden accedir, no saben el que hi ha. Ni la UME".

    I, després de dir alguna cosa Mazón que resulta inintel·ligible, l'exconsellera continua: "Nosaltres acabem de parlar...Ells no tenen mitjans. Si no pot entrar ni la UME a Utiel". Al que Mazón respon amb què va a cridar a la delegada del Govern, i després d'una altra intervenció de Pradas en la qual afirma ""no saben ni què fer bé", Mazón es lamenta de problemes de cobertura.

   "Estic sense cobertura! No ho entenc!", diu, i l'exconsellera li confirma que ha caigut tota la xarxa. "Em passa a mi o...?", pregunta el president, qui afig: "I vaig a estar sense cobertura tota l'estona?". Pradas li passa el seu telèfon a Mazón, que parla amb Bernabé.

   La magistrada assenyala que en este cas ha de "valorar-se el caràcter de mig públic en l'accés als enregistraments, l'existència d'un procediment penal, la ponderació dels interessos en conflicte i el contingut dels enregistraments aportats fins al moment" i té per a açò en compte la Llei 2/2024, de 27 de juny, de la Corporació Audiovisual de la Comunitat Valenciana, l'article de la qual 2, sota la rúbrica de 'Principis' fa referència a l'objectivitat, veracitat i imparcialitat de les informacions.

    "El requeriment interessat i l'aportació si escau dels vídeos permeten donar una informació veraç del succeït. Ha de tenir-se en compte l'existència d'un procediment penal, que convertix en plenament justificat l'accés als enregistraments", assenyala, i cita diversa jurisprudència que ho avala.

TELEASSISTÈNCIA

   Així mateix, afig que la gravetat del succeït i "la carència d'avisos a la població" ho palesa la prova de les telefonades al servici de teleassistència , tant de les persones que van morir, conscients de l'avanç de l'aigua, com les dels seus familiars, recentment incorporades a la causa.

   "En el procediment s'acumulen desenes de testimonio de persones que van veure als seus reunits morir, familiars que van avisar als serveis d'emergència amb resultat nul, que alertaven del lloc concret on eren a punt de perir, que s'acomiadaven, que intentaven sostenir als seus familiars, física i anímicament", afirma, i assenyala com a exemple l'enregistrament de com l'aigua arrossegava el cotxe on anaven dos víctimes, una d'elles encara desapareguda, o les declaracions de familiars que van morir salvant a uns altres.

   En este punt, cita els enregistraments recaptats de Servicis de Teleasistencia, S. A., amb la realitzada per la filla d'una de les víctimes, a les 15:51 h del dia 29 d'octubre del 2024, en la qual expressa que Utiel "està inundada, i la preocupació que sent per la seua mare, que desgraciadament es va fer realitat".

    Una altra telefonada d'una de les persones mortes, a les 18:54 hores, efectuada per la pròpia usuària d'este servici a Picanya, "expressant el seu temor en veure com l'aigua entra en el seu domicili, posteriorment van contactar amb ella a les 19:04 hores, després ja no va ser possible". O que a Paiporta una altra de les víctimes també va contactar amb el servici de teleassistència, a través de la seua esposa, a les 18:52:53 hores, i va perir finalment l'usuari del servici.

    "L'avís a la població a través del sistema Es Alert es produïa les 20:11 hores, la majoria de les víctimes havien mort, encara que no totes", subratlla la jutgessa, que afig que entre les quals van morir més enllà d'esta hora, es troben les víctimes de Sot de Xera: un xiquet i el seu pare mentre que la mare i la seua altra filla, de huit anys, "van passar la nit junt amb el cos sense vida del menor". O un camioner que circula a l'altura de Ventamina, i que va tenir l'últim contacte telefònic via whatsap a les 22:25 hores. "Una persona ho va veure caure de la cabina del camió", apunta.

MISSATGES EN X

   Per una altra, la magistrada unix a la causa els missatges aportats per la cap de l'112 i les publicacions en la xarxa social X per Emergències 112CV, en relació amb la dana, aportades després de la seua declaració per la cap de premsa d'Emergències, així com els missatges que igualment ha aportat.

Contador

Últimas noticias sobre estos temas

Contenido patrocinado

Mitjà de comunicació subvencionat per la Generalitat Valenciana

Col.labora la Conselleria de Cultura, Educació, Universitats i ocupació de la Generalitat Valenciana amb una subvenció de 40.000 € para el foment de valencià