L'Ibex 35 puja un 1,8% i supera per primera vegada els 19.100 punts després de l'acord de pau a Orient Pròxim

Archivo - Arxiu - Panells informatius en el Palau de la Borsa de Madrid, a 11 de maig del 2026, a Madrid (Espanya).
Eduardo Parra - Europa Press - Archivo
Europa Press C. Valenciana
Publicado: lunes, 15 junio 2026 10:37

   MADRID, 15 Jun. (EUROPA PRESS) -

   L'índex Ibex 35 de la Borsa de Madrid ha arrancat la sessió d'este dilluns amb un avanç de l'1,82%, la qual cosa ha portat al selectiu madrileny a superar els 19.100 punts per primera vegada en la seua història i situar-se en els 19.106,10 enters, amb el preu del petroli enfonsant-se quasi un 5% després d'anunciar-se un acord de pau entre Estats Units (EUA) i Iran per a posar fi a la guerra i reobrir l'estret d'Ormuz, enclavament estratègic per a la circulació del petroli i el gas mundial.

   En este context, el preu del Brent baixava un 4,4%, arribant a cotitzar el barril de petroli de referència per a Europa en 83,5 dòlars, mentre que el WTI, de referència a EUA, cotitzava sobre els 80,5 dòlars, després d'abaratir-se un 5,2%, mínim de dos mesos.

   La caiguda del preu del petroli en les primeres hores d'este dilluns es produïx després que este diumenge el president d'EUA, Donald Trump, anunciara que l'acord amb Iran inclou l'aixecament immediat del bloqueig de l'estret d'Ormuz.

   "L'Acord amb la República Islàmica d'Iran està ja finalitzat. Felicitats a tots!", va indicar en un missatge publicat en xarxes socials. "Per la present autoritze la total obertura sense peatges de l'estret d'Ormuz i, simultàniament, per la present autoritze l'aixecament immediat del bloqueig naval d'EUA", va afegir en referència al tancament perimetral d'Ormuz imposat per l'Armada nord-americana en resposta al tancament del pas per part d'Iran.

   Trump va emplaçar així als "bucs del món" a "encendre motors". "Que fluïsca el petroli!", va reblar.

   L'acord de pau, que se signarà divendres que ve a Suïssa, inclou el cessament immediat de les accions militars en tots els fronts, inclòs Líban. Trump va precisar que l'estret d'Ormuz serà reobert després de la signatura de l'acord de pau amb Iran.

   "Amb l'obertura de l'estret després de la signatura de l'acord el divendres, amb la finalitat de retirar les mines, el petroli tornarà a fluir per tots dos extrems per a la regió i per al món!", va destacar.

   En el terreny empresarial, Tècniques Reunides ha comunicat que s'ha adjudicat dos grans projectes per a l'enginyeria, aprovisionament i construcció de les instal·lacions 'upstream' per a gestionar la producció d'un camp de cru a Orient Mitjà.

   Del seu costat, Ferrovial pagarà un dividend flexible de 400 milions d'euros aquest dilluns, que es repartirà entre els accionistes a raó de 0,5578 euros per acció.

   En l'obertura de la sessió d'este dilluns en la Plaça de la Lleialtat, el valor que més perdia en els primers instants de negociació era Repsol (-3,8%), seguit de Puig (-0,9%) i Naturgy (-0,5%).

   En l'extrem oposat del selectiu, les majors pujades en l'arrencada de la jornada corresponien a IAG (+4,9%), Santander (+3,3%) i Arcelormittal (+3,1%).

   En el Vell Continent, entre els principals índexs borsaris, el Ftse100 de Londres iniciava la sessió amb pujades (+0,8%), al mateix temps que el Dax de Frankfurt creixia un 1,8% i el parisenc Cac 40 un 1,7%.

   Així mateix, els efectes d'estos anuncis de pau a Orient Pròxim estan portant a les Borses asiàtiques a apuntar-se forts ascensos. L'índex Shenzhen xinès ha pujat quasi un 4%, mentre que el Nikkei japonés i el Kospi sud-coreà han guanyat més d'un 5%.

   En el mercat de renda fixa, el rendiment del bo sobirà espanyol amb venciment a 10 anys cotitzava en el 3,378% després de decréixer un 1,5%.

   Respecte a les divises, l'euro s'alçava en el seu encreuament enfront del dòlar, fins a negociar-se a un tipus de canvi en els mercats d'1,607 dòlars.

Contador

Últimas noticias sobre estos temas

Contenido patrocinado

Mitjà de comunicació subvencionat per la Generalitat Valenciana

Col.labora la Conselleria de Cultura, Educació, Universitats i ocupació de la Generalitat Valenciana amb una subvenció de 40.000 € para el foment de valencià

Hemeroteca en Valencià d'Europa Press