Rober Solsona - Europa Press
VALÈNCIA, 28 Oct. (EUROPA PRESS) -
El president de la Generalitat, Carlos Mazón, ha apel·lat a la "responsabilitat compartida" entre administracions i ha cridat a "abandonar la confrontació" en la setmana en què es complix el primer aniversari de la dana del 29 d'octubre.
"Tots hauríem de ser capaços", ha expressat, al mateix temps que ha reivindicat que la coordinació institucional "és una necessitat elemental, no política".
A més, ha carregat contra el "fenomen artificial" de la confrontació, alguna cosa que, al seu parer, "només busca contaminar la conversa pública i furtar d'ella l'espai que hauria d'ocupar la informació dels avanços, els assoliments que es van superant i les iniciatives que contribuïxen al fet que el procés de reconstrucció vaja més ràpid i siga més eficaç".
Així ho ha manifestat durant l'acte de signatura del conveni entre la Generalitat, la Diputació de València i la Federació Valenciana de Municipis i Províncies (FVMP) per a agilitar l'engegada de mesures del Pla Endavant. "Les administracions estem obligades a col·laborar, a coordinar, a sumar esforços i no a confrontar dades o rebatre titulars, dades o fins i tot retrets que no aporten res a la reconstrucció", ha lamentat.
"Hui no mirem arrere amb retrets, sinó amb propòsit" i fruit d'açò és este acord que "no pretén uniformar, sinó integrar". "Esta comissió no naix de la urgència, naix de la maduresa institucional. No pretén separar, sinó unir, no vol compartimentar, sinó coordinar", ha matisat. En ella, ha apuntat, "cada administració conserva el seu espai, però tots assumixen una tasca comuna en la qual no hi ha lloc per a disensos".
Ha manifestat que el Govern d'Espanya "sempre serà benvingut" a esta comissió "en el moment que vulga i en les condicions que estime més oportú". "Mantenim la mà estesa i la voluntat de cooperació", ha promès, i s'ha mostrat convençut que és "el que cal fer, perquè les víctimes, les seues famílies i els afectats i damnificats no mereixen menys".
Ha tornat a reclamar al Govern la comissió mixta, un instrument "que portem mesos demanant-li sense èxit", ha lamentat, i ha considerat que "la memòria terrible de les pèrdues humanes, la dignitat dels seus familiars i el legítim dret dels afectats a recuperar la normalitat haurien de ser més que suficients per a abandonar estratègies i no seguir caent en simplificacions o per a evitar omplir a l'agenda informativa d'argumentacions partidistes".
"VOLUNTAT D'ACORD"
Per la seua banda, el vicepresident segon i conseller per a la Recuperació, Francisco José Gan Pampols, ha destacat que la firma del conveni és "la plasmació de la voluntat d'acord" amb la finalitat concreta d'impulsar les mesures del Pla Endavant i, "al seu torn, per a minimitzar riscos de cara al futur".
També ha subratllat que la coordinació és l'"element essencial" perquè totes les voluntats "queden conjuminades" i es produïsca "la imprescindible unitat d'esforç". "És un assoliment imprescindible", ha valorat.
Mentre, el president de la Diputació, Vicent Mompó, ha ressaltat el "valor polític" que representa el conveni, en un context en què "la societat ens demana més cooperació, diàleg i unitat entre institucions". "Cooperar no significa renunciar a les diferències, sinó posar per davant el que ens unix", ha afirmat, per a seguidament recalcar que açò "no es resol des de la confrontació, sinó des de la suma d'esforços". "Quan tots remem en una direcció, el resultat es multiplica", ha proclamat.
No obstant açò, ha posat l'accent que en l'acord "falta un actor essencial" que és el Govern d'Espanya --"no ho dic per a crear polèmica, sinó per convicció"--, ja que la reconstrucció "no pot fer-se a mitges". Per açò, ha animat a l'Executiu central a donar "un pas més" i "passar del discurs a l'acció" i li ha instat a "arremangarse i posar-se a treballar" para, entre altres coses, escometre les obres hidràuliques pendents en els barrancs.
I la presidenta de la FVMP, Paqui Bartual, ha ressaltat que l'acord és "la resposta estructural que necessitem" i ha lloat el "full de ruta per a reconstruir el dany, previndre el que puga vindre i protegir el que som".