Una mostra retrospectiva sobre Navarro Ramón reunix les seues obres de dones i formes abstractes al MUBAG

932444.1.260.149.20241213185448
Vídeo de la noticia
Una mostra reuneix obres de Navarro Ramón sobre les dones i formes abstractes en el MUBAG. - CONSORCI DE MUSEUS DE LA COMUNITAT VALENCIANA
Publicado: viernes, 13 diciembre 2024 18:54

   ALACANT, 13 Dic. (EUROPA PRESS) -

   El Museu de Belles arts Gravina (MUBAG) d'Alacant acull una exposició retrospectiva sobre l'artista alacantí Juan Navarro Ramón (1903-1989), que reunix obres dels anys 30 i 40 entorn de dones conversant, així com formes abstractes que va pintar a París en els anys 50.

    La mostra ha sigut presentada hui divendres i està organitzada per la Conselleria de Cultura, Educació, Universitats i Ocupació, a través del Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana (CMCV) i en col·laboració amb el MUBAG, segons ha indicat la Generalitat en un comunicat.

   L'exposició, comissariada per Juana María Balsalobre, es podrà visitar fins al 18 de maig en el MUBAG i recorre la trajectòria vital i professional d'este artista d'Altea, amic de Picasso i Miró, vinculat a les avantguardes del segle XX.

   Les obres de la mostra procedeixen de diverses col·leccions, principalment la Col·lecció Navarro Ramón de l'Ajuntament d'Altea, dels hereus de l'artista i del MUBAG.

   Esta exposició s'articula en tres sales i es mostra de forma cronològica. El suport expositiu és un "llenç continu, un recorregut visible de la trajectòria vital i professional de l'artista".

   En el centre, com una galeria seguida, es disposen les obres, dibuixos, llenços i litografies. Una línia del temps indica, ítem a ítem, referències, destinacions, avatars, històries i petjades de vida compartida amb Josefa Fisac Martín (1909-1989), "la seua musa, la seua companya i el seu pilar, que no es va plegar a assumir les limitacions que la societat de la seua època li imposava". En concret, s'alternen frases, cites literàries i crítiques de la seua obra.

   La Generalitat ha destacat a Navarro Ramón com un artista "compromès i referenciat en la història de l'art del segle XX, com un dels significatius havedors de l'art abstracte, amb diverses monografies i textos de prestigiosos professors, historiadors de l'art, escriptors, poetes i crítics".

   La seua obra està present en col·leccions de museus de tot el món, des del Museu d'Art Modern de París, el Reina Sofia de Madrid i el MACA fins al mateix MUBAG, la qual cosa "adona de la rellevància i el reconeixement d'aquest artista alacantí".

   La Conselleria de Cultura ha recordat que Navarro Ramón va exposar com a societari del Saló de Réalités Nouvelles, en eal Musée d'Art Modern de París i en diverses galeries. En les dècades següents, va compondre les seues simfonies "des de l'abstracció, amb un clar domini del color".

   La secretària autonòmica de Cultura, Pilar Tébar, que ha assistit a la presentació, ha ressaltat que és una "gran satisfacció poder difondre l'obra d'un pintor valencià, en este cas alacantí, com és Navarro Ramón, l'obra del qual li va merèixer un gran reconeixement internacional i li va relacionar amb les avantguardes i els grans mestres del segle XX".

   Per la seua banda, el diputat provincial de Cultura, Juan de Dios Navarro, ha destacat "l'amor de Navarro Ramón per Altea, a la qual sempre tornava per a retrobar-se amb el paisatge i la llum del Mediterrani". "Gràcies a això, la seua figura és part de la història i de la identitat d'este municipi", ha sentenciat.

Leer más acerca de: