A. Pérez Meca - Europa Press - Archivo
VALNCIA, 7 Oct. (EUROPA PRESS) -
Paolo Sorrentino, Elena López Riera i C. Tangana són alguns dels noms més destacats de les Sessions Especials de la Mostra de Valncia-Cinema del Mediterrani, el festival que tindr lloc del 24 d'octubre al 3 de novembre.
El certamen acaba de desvetlar la seua programació amb l'anunci dels títols que formaran part de les Sessions Especials. Propostes nacionals i internacionals es donaran cita dins d'una programació que destaca, un any més, pel seu segell valenci, i on el cinema itali té també un important protagonisme. A més, esta secció no competitiva inclou una proposta que hibrida animació amb imatge real i l'estrena d'una srie amb segell local, així com la ja habitual selecció de curtmetratges d'escoles de cinema de la conca mediterrnia.
Les Sessions Especials reunixen un grapat de títols que recuperen ancdotes, icones populars o personatges mitolgics i retornen la idea d'un cinema per a estrnyer la relació de la societat amb la seua memria. És ací on s'inscriu un dels documentals amb major crrega sentimental per al públic valenci, 'El pequeño ladrón', que viatja al 1960 per a tornar a la Valncia que va acollir el rodatge de 'El chico que robó un millón', de Charles Crichton.
La directora i productora Nuria Cidoncha, juntament amb el seu coguionista Ana Ramón Rubio, proposa un treball de recerca histrica i arreplega testimonis rellevants --com el de Maurice Reyna, protagonista del film anglés-- per a valorar el que va suposar per a la ciutat el rodatge d'una pellícula que no va veure la llum fins a mig segle després i, de pas, per a recordar estes localitzacions que s'han transformat o ja no existixen.
Una altra producció valenciana que indaga en els ressorts de la memria (en este cas, mitjanant la narració oral dels seus protagonistes) és 'Las novias del sur', d'Elena López Riera, qui ja va visitar la Mostra amb el seu llargmetratge debut, 'El Agua'.
Després de fer-se amb la Queer Palm al Festival de Cannes, formar part de Zabaltegi-Tabakalera al Festival de Sant Sebasti i colar-se en la preselecció de candidates als César 2025, l'oriolana estrenar a Valncia este mediometraje documental que dona veu a dones en la maduresa que reflexionen entorn del desig, la maternitat i la seua relació amb la sexualitat. Un exercici de reparació histrica per a tota una generació, amb la qual la directora dialoga i es descobrix a si mateixa a partir de les paraules d'unes altres.
Des d'Itlia arriba l'última proposta de Paolo Sorrentino, 'Parthenope', en la qual recupera la figura de la popular sirena de la mitologia grega que va donar nom al lloc on s'assentaria Npols, ciutat natal del cineasta. Seleccionada en la Secció Oficial del Festival de Cannes, suposa el retorn del director a la Mostra, on va rebre la Palmera d'Honor el 2023. Una epopeia femenina entre el mite i la realitat, que convida al llarg viatge des del seu naixement, el 1950, fins hui. Celeste Dalla Porta, en un paper protagonista amb el qual debuta en el cinema, oferix una revisió del personatge desproveda d'heroisme, per curull d'una passió inexorable per la llibertat.
MARATÓ 'DIABOLIK'
També té sabor itali una singular proposta de la Mostra 2024, destinada tant als seguidors del cmic com del cinema d'acció. Avanant-se a l'estrena a Espanya de 'Diabolik Qui eres?', el festival projectar la trilogia de pellícules dedicades al famós personatge en format marató.
Tres sessions seguides que celebren i homenatgen al popular personatge creat per les germanes Angela i Luciana Giussani en els anys seixanta. Impulsor de l'anomenat fumetto nero, va tenir una primera encarnació en el cinema el 1968, de la m de Mario Bava, per el 2021 els (també) germans Antonio Manetti i Marco Manetti van decidir fixar-se en ell i portar-ho de nou a la pantalla amb tanta fidelitat com a passió per l'aventura.
El resultat va ser una brillant pellícula d'esttica retro que demostrava la seua condició de fans i que va triomfar en la taquilla fins al punt de propiciar una seqüela només un any després, 'Diabolik: Ginko a l'atac!', on destaca la important presncia de Monica Bellucci. El lladre de les mil mscares arriba a Valncia per partida triple per a gaubana dels amants del cinema de culte i de la historieta pulp.
Un altre títol amb segell valenci que tindr la seua estrena absoluta en el festival és 'Ser real', dels directors lex Andrés i Emilio Encabo Lucini, els qui continuen en la línia del seu anterior treball autogestionat, 'Ser ficció', projectada en la Mostra de 2023.
En la seua nova pellícula, segon lliurament d'una futura trilogia, filmen el retrobament de dues amigues que tornen a veure's anys després que el viatge a la recerca dels seus somnis fera que la seua amistat botara a trossos. Repeteixen en aquest projecte les actrius Carla Pascual i Olivia Toll i s'incorporen cares conegudes com la de Marta Chiner, entre altres.
A més, la Mostra projectar també els dos primers capítols de la srie 'Divuit', ficció original de RTVE Play amb participació d' Punt, rodada entre Valncia i Gran Canria, que es recolza en una histria d'amor per a trencar amb els prejuís sobre la immigració.
Les Sessions Especials de la Mostra se sumen un any més a la commemoració del Dia Mundial del Patrimoni Cinematogrfic, en collaboració amb La Filmoteca, amb la projecció de la cpia restaurada de 'Il cavaliere inesistente', una comdia que hibrida imatge real i animació. Estrenada a Itlia el 1969, la pellícula dirigida per l'illustrador Pi Zac adapta la novella homnima d'Italo Calvino sobre una monja que somia amb les croades de l'Edat Mitjana, i on cobren vida diferents personatges dibuixats en paper i de tall fotorrealista.
UN CINEMA DE PRIMERES VEGADES
Nouvingut del Festival de Sant Sebasti, on va obtenir un esment especial del jurat en la secció New Directors, 'La guitarra flamenca de Yerai Cortesa', l'esperat debut en el cinema d'Antón Álvarez (lies C. Tangana), aterra a la Mostra.
El cantant i compositor ha demostrat en els últims anys ser un dels talents creatius més interessants del panorama nacional i, després de provar el seu inters en el llenguatge audiovisual amb la producció d'un documental sobre la seua última gira, 'Esta ambición desmedida', es llana a la direcció amb el retrat sobre una figura inusual dins del flamenc, el guitarrista alacantí Yerai Cortés.
Finalment, la Mostra projectar un any més el programa ' premire vue', una selecció de curtmetratges realitzats per estudiants procedents d'escoles de cinema de Beirut, Marrakech, Algria i Tunísia que, comissariada per COPEAM (Conférence Permanent de l'Audiovisuel Méditerranéen), promou els primers treballs de joves cineastes dels pasos mediterranis. En aquesta edició, es mostraran els curtmetratges 'Generous Bodies', 'Happy Hours', 'The Run', 'Panique la noce', 'Inou' i 'Cendre de lune'.