El parc automobilístic a la Comunitat Valenciana seguix envellint i aconseguix els 14,2 anys de mitjana

Publicado: jueves, 20 marzo 2025 11:26

   VALÈNCIA, 20 Mar. (EUROPA PRESS) -

   L'edat mitjana dels turismes i tot terrenys de la Comunitat Valenciana ha aconseguit els 14,2 anys el 2024, la qual cosa suposa un increment de 0,3 anys respecte a l'exercici anterior i la situa per baix de la mitjana nacional, que és de 14,5 anys, segons un informe d'Ideauto per a Faconauto, la patronal dels concessionaris.

   La Comunitat de Madrid és l'única regió que no veu envellir el seu parc (11,5 anys), mentre que Catalunya, la Comunitat Valenciana i les Illes Balears, malgrat haver registrat un lleuger augment en l'edat del seu parc automobilístic, seguixen mantenint-se per baix de la mitjana nacional, segons ha explicat Faconauto en un comunicat.

   En concret, els vehicles a la Comunitat Valenciana i Balears tenen una antiguitat mitjana de 14,1 i 14,2 anys, respectivament. En l'extrem oposat, les ciutats autònomes de Ceuta i Melilla encapçalen el rànquing dels vehicles més antics del país, amb una mitjana de 17,7 anys. Els seguixen d'a prop Castella i Lleó (16,6 anys), així com Extremadura i Galícia, ambdues amb una mitjana de 16,3 anys.

   Este envelliment del parc automobilístic respon a un fenomen generalitzat a Espanya, on el 27,3% dels vehicles en circulació tenen més de 20 anys. La caiguda en la matriculació de vehicles des del 2020, agreujada per la pandèmia i la incertesa econòmica, ha limitat l'entrada d'unitats noves en el mercat, reduint el pes dels vehicles de menys de cinc anys fins al 16% del total.

   Per a revertir esta tendència i avançar en l'electrificació del parc fins a aconseguir una quota del 25%, Faconauto ha proposat un pla estructural a tres anys lligat a la fiscalitat, que incloga incentius per a les empreses mitjançant bonificacions en l'IVA i l'Impost de Societats.

    De forma complementària, la patronal planteja un pla conjuntural per al 2025, basat en el model d'ajudes vigent a la Comunitat Valenciana per als afectats per la dana, amb subvencions directes per a la renovació de vehicles en funció de les seues emissions i aplicables a totes les tecnologies.

   L'informe destaca l'impacte positiu que estan tenint els plans de renovació del parc automobilístic allí on estan operatius. Així, la Comunitat de Madrid registra el major increment percentual del parc amb menys d'un any d'antiguitat (+0,5%), mentre que a la Comunitat Valenciana, Cantàbria i Galícia l'increment és del 0,2%, igualant la mèdia nacional i encapçalant esta estadística.

   Per al director general de Faconauto, José Ignacio Moya, "si volem avançar en la modernització del parc automobilístic i accelerar l'electrificació sense perjudicar l'activitat del sector ni als ciutadans, és necessari un enfocament coordinat entre les administracions".

    Ha plantejat "un pla estructural a tres anys, lligat a la fiscalitat, que incentive la renovació del parc mitjançant bonificacions en l'IVA i l'Impost de Societats". "A això ha de sumar-se un pla conjuntural amb ajudes directes, inspirat en el model de la Comunitat Valenciana, que facilite la ferralla de vehicles més antics i l'adquisició de models més eficients i menys contaminants, sense excloure cap tecnologia", ha defensat.

Mitjà de comunicació subvencionat per la Generalitat Valenciana

Col.labora la Conselleria de Cultura, Educació, Universitats i ocupació de la Generalitat Valenciana amb una subvenció de 40.000 € para el foment de valencià