VALNCIA, 20 Feb. (EUROPA PRESS) -
El projecte Valplast, en el qual participen l'Institut Tecnolgic del Plstic (Aimplas), l'Institut d'Enginyeria de l'Aigua i Medi ambient de la Universitat Politcnica de Valncia (Iiama-UPV), el Grup Calagua Unitat Mixta UPV-UV i les empreses Global Omnium Medi ambient i Fych Technologies, permetr convertir els residus plstics biodegradables en energia verda.
Aquest treball cerca implementar una alternativa en la gestió de residus d'envasos plstics biodegradables diferent a l'actual i alineada amb els principis de l'economia circular, segons ha informat l'institut tecnolgic en un comunicat. El principal objectiu del projecte és valorizar residus plstics biodegradables mitjanant tractaments de codigestión anaerbia amb llots procedents d'estacions depuradores d'aigües residuals (EDAR) i, d'aquesta manera, obtenir un corrent de biogs que puga ser emprada com a vector energtic i un digestato per a utilitzar-se en agricultura.
Valplast (Valorització de bioplstics mitjanant codigestión anaerbia en estacions depuradores d'aigües residuals) és un projecte estratgic que est finanat per l'Institut Valenci de Competitivitat i Innovació Ivace+i, sota el marc dels projectes estratgics en cooperació 2023 de la Unió Europea.
"La principal innovació del projecte passa per concebre els bioplásticos com un recurs que puga ser valoritzat i transformat en energia verda", destaquen els investigadors participants en el projecte. Per a aix, s'estudiar la degradació de diversos plstics mitjanant tractament biolgic amb fangs procedents d'una estació depuradora d'aigües residuals urbanes en condicions anaerbies, tant a escala laboratori com a pilot.
Al seu torn, s'avaluar el possible efecte que tenen els additius utilitzats en la síntesi dels plstics (convencionals i bioplásticos), tant en el procés de tractament anaerobi com en la posterior qualitat dels fangs digerits, en ser la seua principal aplicació l'aprofitament agrícola.
També, es treballar en el desenvolupament i optimització de sistemes d'instrumentació i control de la planta pilot, així com en l'anlisi de costos i de cicle de vida, "imprescindibles per a poder avaluar la sostenibilitat ambiental i econmica del tractament proposat", destaquen des del consorci.
PRESNCIA DE MICROPLSTICS EN ELS FANGS
Després del procés de valorització, es pretén analitzar també la presncia de microplásticos en els fangs, per al que s'utilitzar la metodologia d'anlisi desenvolupada per part d'Aimplas en els anteriors projectes Microplast i Prevenplast, grcies a la qual és possible el mesurament d'aquests contaminants emergents tant en les aigües residuals com en els llots generats en les depuradores.
Tot aix, desenvolupar una metodologia per a la valorització energtica de bioplásticos en digestors d'EDAR que permetr "una millor gestió d'aquests residus, ja que possibilitar el seu aprofitament energtic."
Valplast té una durada de 28 mesos i compta amb la participació dels investigadors del grup Calagua de l'Iiama-UPV Joaquín Serralta (investigador principal), José Ferrer, Ramón Barat i Daniel Aguado. Aimplas participa en el treball a través del seu Laboratori de Microplstics liderat per l'investigador Juan Francisco Ferrer Crespo.
D'igual manera, l'empresa emergent Fych Technologies S.L. també participa dins del consorci d'empreses a través dels seus laboratoris i la planta pilot situada en el Parc Científic d'Alacant (PCA) sota la supervisió de les doctores i cofundadores Andrea Cabanes i Oksana Horodytska, amb especialització principalment en el deslaminat d'envasos multicapa, en el desodoritzat i descontaminat de plstics.
Així, el consorci constitueix un equip multidisciplinari que abasta el sector del reciclatge del plstic, el del tractament d'aigües residuals i el de desenvolupament i aplicació de nous coneixements com són les universitats i centres tecnolgics.