Defn que la cita prvia només est justificada en sanitat
VALNCIA, 21 Mar. (EUROPA PRESS) -
El Síndic de Greuges considera que les administracions són un "territori hostil" per als ciutadans perqu han de fer front a massa requisits, moltes vegades no entenen els procediments o no reben resposta i "hi ha una falta clara d'empatia per part de molts funcionaris".
Així ho arreplega la memria anual de 2022, presentada aquest dimarts en Els Corts pel defensor del poble valenci, Ángel Luna, qui ha lamentat que els processos administratius es converteixen en un laberint" i ha defs que la cita prvia només est justificada en l'mbit sanitari.
"Cap llei empara el manteniment de la cita prvia, que podia ser comprensible en la pandmia. Hui en dia és una comoditat que s'han buscat algunes administracions per a facilitar el seu treball", ha exposat, i ha fet notar que "un ciutad no té per qu agafar cita per a empadronar-se".
A més, ha advertit que el problema de la cita prvia és "clamorós" en la Seguretat Social i que en moltes ocasions només es pot demanar de manera electrnica, un mbit on "les mfies han aconseguit capturar el procés i venen les cites".
En la memria, el defensor rebutja la falta de resposta per part de les administracions, un fet que "installa al ciutad en la perplexitat, en la confusió i en el desassossec": "Al cap de mesos o anys no sap res de la seua petició. Ni tan sols si s'est tramitant".
A més, lamenta que "per a les persones en situació de vulnerabilitat el pas del temps sense rebre ajuda pot resultar demolidor", amb el que fa una "crida d'auxili" a polítics i funcionaris per a promoure una cultura administrativa de "verdader servici públic".
"VICI" D'ELUDIR RESPONSABILITATS
Altre dels seus advertiments és la tendncia a eludir responsabilitats en nombrosos mbits administratius, ja que per al Síndic és freqüent rebre informes assenyalant a un altre departament o a una altra unitat dins del mateix departament quan es requereix una explicació respecte d'una deficincia denunciada.
El cas "més paradigmtic" és la tramitació del Bo Social Trmic corresponent a 2020, que va donar lloc a un important nombre de queixes durant 2022. Després de diferents informes de diverses consellerias, rebutjant la seua competncia, el defensor va haver de dirigir-se a la Presidncia de la Generalitat perqu determinara el departament responsable.
"En no pocs ajuntaments, sobretot en alguns de gran grandria, es reprodueix aquest vici", denuncia el Síndic, explicant que és freqüent que un funcionari municipal responga el requeriment realitzat a un alcalde.
PREOCUPACIÓ PER LES LLISTES D'ESPERA
En l'mbit sanitari, el defensor mostra la seua "enorme preocupació" per la situació actual de l'assistncia, alguna cosa que atribueix a les seqüeles de la pandmia, i exigeix una reforma de l'Atenció Primria, més inversió en salut mental i corregir les "inacceptables" llistes d'espera hospitalries.
En matria de servicis socials, que segueixen acumulant el major nombre de queixes, persisteixen els mateixos problemes en dependncia, discapacitat o renda valenciana d'inclusió. El Síndic torna a advertir de l'aplicació errnia de la llei en denegar la renda valenciana d'inclusió als qui han acceptat curts treballs temporals, alguna cosa que segueix "sense ser ats per la Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives" i per a va obrir una queixa d'ofici.
"MOLTS ALCALDES PENSEN QUE LES DADES SÓN SEUES"
D'altra banda, el defensor rebutja la "desídia collectiva" de les administracions davant la falta de transparncia: "Molts alcaldes seguixen pensant que les dades i informes que maneja l'ajuntament
són seus i que poden graduar al seu antull l'accés als mateixos per part d'altres membres de la corporació".
En 2021 ja va demanar modificar la Llei 8/2010, de rgim local de la Comunitat, per a regular l'accés directe de tots els regidors als documents i als expedients municipals. "No obstant a, no s'ha fet res sobre aquest tema. A ningú pareix interessar-li corregir eixa greu anomalia: ni al Consell ni als grups parlamentaris", lamenta.
Quant al balan de 2022 en xifres, el Síndic de Greuges va rebre un total de 4.071 queixes de la ciutadania, de les quals va admetre 2.908, la majoria a través d'internet (76%) i en castell (92%). Per províncies, Alacant va concentrar la major part de queixes en comparació a la seua població.
La dependncia, la renda valenciana d'inclusió i la discapacitat són els mbits dels quals més queixes es van registrar en 2022, encara que també va haver-hi nombroses relacionades amb l'ocupació pública, els servicis locals i el trnsit o els crrecs electes.
Entre les 3.118 queixes tancades l'any passat, un total de 1.262 van tindre solució, 611 compromís de solució, 513 sense acceptació de consideracions, 386 sense resposta a consideracions i 346 per altres motius.
Quant a la collaboració de les consellerias, les d'Agricultura, Educació, Igualtat i Sanitat són les que més van respondre el Síndic en 2022, amb un grau superior al 90%, mentre les d'Economia, Habitatge i Innovació no van passar del 60%.