La terminal intermodal de Font de Sant Lluís estarà en marxa després d'estiu del 2025 i operarà 2.600 trens a l'any

Trobada amb representants del sector logístic per a presentar el projecte del nofo València-Font de Sant Lluís
ADIF
Publicado: martes, 30 mayo 2023 15:36

   VALÈNCIA, 30 May. (EUROPA PRESS) -

   Adif preveu que la terminal intermodal del node logístic València-Font de Sant Lluís entre en funcionament després d'estiu del 2025, aconseguisca una capacitat de càrrega i descàrrega ferroviària de 150.000 Unitats de Transport Intermodal (UTI) --tres vegades més que l'actual-- i maniobre fins el 2.600 trens de mercaderies a l'any.

   Així ho ha explicat el gerent de Servicis Logístics Àrea Aquest d'Adif, José Luis Soria, en declaracions als mitjans abans de participar en una trobada amb representants del sector logístic per a presentar el projecte, al costat del president de l'Autoritat Portuària de València, Joan Calabuig, i el president i CEO de Grup Alonso ---com a companyia explotadora de la terminal intermodal--, Jorge Alonso.

   El node, al costat del Port, possibilitarà la circulació de trens en ample estàndard entre València i la frontera francesa, completarà al Port de Vàlencia i està vinculat al desenvolupament de la Zona d'Activitats Logístiques (ZAL) i Mercavalencia. Constarà de cinc àrees que inclouen la terminal intermodal, que suposa una inversió per part d'Adif de més de 35 milions d'euros, la zona inmologística amb naus per al tractament de la càrrega i un elenc d'activitats complementàries al transport.

    Soria ha detallat que la terminal intermodal tindrà una capacitat de 150.000 UTI. Podrà maniobrar fins el 2.600 trens de mercaderies a l'any i les seues dos grues pòrtics comptaran amb una capacitat d'emmagatzematge de 2.500 TEU/any (unitat de mesura que equival a un contenidor de 20 peus).

   El responsable d'Adif ha recordat que les obres de la nova terminal intermodal, amb un pressupost de prop de 33 milions d'euros, van començar fa tres mesos i ha detallat que està previst que finalitzen al febrer de l'any que vé. Calcula que portarà al voltant de sis mesos "aconseguir les autoritzacions administratives i tècniques per a poder fer-les", "amb la qual cosa després d'estiu de 2025 la terminal estaria en funcionament".

   A més, ha assenyalat que, en col·laboració amb la Generalitat i amb l'Ajuntament de València, Adif està promovent un pla especial per a ordenar l'àrea inmologística. Els treballs de reparcel·lació d'eixa àrea podran iniciar-se "en dos anys" perquè l'explotació inmologística comence en tres o quatre anys probablement", ha afegit.

   Al seu torn, l'aparcament de pesats "ja està en funcionament, encara que se'n va a veure afectat per les obres", i el desenvolupament de noves zones comercials "va a dependre de les necessitats que vaja tenint l'explotador intermodal", ha explicat.

   "Sens dubte és una de les primeres terminals amb aquesta capacitat de càrrega i descàrrega. Va a significar moltíssima activitat intermodal. Hi ha 66.000 metres de desenvolupament inmologístico, i això significa que en eixes naus se'n van a radicar moltíssimes empreses. Amb independència de l'ocupació que segur que va a crear aquesta iniciativa, jo crec València que va a ser una de les primeres ciutats que tinga més transferències de mercaderies connectades", ha exposat el responsable d'Adif.

   Amb tot, Soria ha ressaltat la importància que tindrà el node logístic per a la ciutat, la província i la Comunitat Valenciana. "És molt més que una terminal, és un conjunt de zones que compleix diferents objectius, des del que és el tractament intermodal dels contenidors i el tractament intermodal de mercaderies al que són també servicis complementaris", ha destacat.

   Calabuig, durant la presentació, ha destacat que "el projecte de l'estació intermodal de Font de Sant Lluís és clar exemple de col·laboració institucional entre administracions local (Ajuntament de València), autonòmica (Generalitat Valenciana), i central (Mitma, Ports de l'Estat, Autoritat Portuària i Adif) i de model de gestió publique privada".

   A més, ha remarcat que "aquesta iniciativa, per a la qual Valenciaport té compromesos 15 milions d'euros, s'emmarca en el pla de descarbonització de l'Autoritat Portuària de València que contribueix a l'objectiu de la sostenibilitat. El projecte forma part al seu torn de l'estratègia ferroviària de l'APV dotada amb 240 milions d'euros i que ha engegat actuacions com l'Autopista Ferroviària Madrid-Valencia-Portugal, primera iniciativa d'aquest tipus a Espanya i que té com a objectiu fonamental 'pujar els camions al tren', descongestionant la carretera".

   El CEO de Grup Alonso ha ressaltat que l'objectiu és aconseguir que Font de Sant Luis siga una terminal intermodal "flexible, moderna, innovadora, en definitiva, del segle XXI", i oferir als seus clients "tots els servicis possibles per a tot tipus de mercaderies dins de la pròpia terminal". D'aquesta manera, contemplen habilitar un magatzem sec i fred, un taller per a reparació de contenidors i semirremolques, torres de fred, un edifici d'administració i l'accés i l'eixida estiguen automatitzats.

col.labora la Conselleria de Educació, Cultura i Esport de la Generalitat Valenciana amb una subvenció de 31.999,98 € para el foment de valencià