BARCELONA, 5 Jun. (EUROPA PRESS) -
Tres expresidents i cinc exconsellers d'Economia catalans i valencians han expressat este dijous que l'Oferta Pública d'Adquisició (OPA) del BBVA sobre el Banc Sabadell és "contrària" a l'interès general.
En un article en 'Ara' arreplegat per Europa Press, els expresidents catalans Pere Aragonès i Artur Mas; l'expresident valencià Ximo Puig; els exconsellers d'Economia catalans Oriol Junqueras, Andreu Mas-Colell, Natàlia Mas Guix i Antoni Castells, i l'exconseller d'Economia valencià Vicent Soler han rebutjat l'operació, que han titllat de "insòlita" i que no justifica, en les seues paraules, una integració, des de l'interès públic.
Així, han demanat al Consell de Ministres una "anàlisi rigorosa perquè hi ha molt en joc" i han enumerat cinc motius per a oposar-se a l'operació, com que l'OPA, textualment, accentuaria el desequilibri territorial que ja existix, i perquè l'impacte sobre l'ocupació que tindria seria molt sever. Per això, exigixen desconcentrar el poder econòmic de Madrid.
També consideren que es produiria una "exclusió financera i menor accés als servicis" atès que el tancament de, segons ells, fins a 800 oficines afectaria especialment a zones amb baixa densitat d'oficines bancàries. Un altre motiu és la suposada pèrdua de suport a les pimes, que, al seu juí, reduiria les opcions de finançament per a estes empreses.
A més, han afirmat que es crearia una situació de desarrelament territorial del capital: "El 85% del marge del Banc Sabadell es genera a Espanya, mentre que en el cas de BBVA no arriba al 30%". També advertixen de riscos sistèmics "atès que les grans fusions bancàries concentren poder i generen riscos estructurals que poden comprometre l'estabilitat del sistema".
Així mateix, afigen que en diversos països europeus les autoritats públiques han "condicionat o bloquejat" operacions similars i han demanat a l'Executiu que actue amb "claredat i responsabilitat institucional" si vol preservar un model bancari "més proper, plural i resiliente".