VALÈNCIA, 27 Oct. (EUROPA PRESS) -
El Museu de l'Horta Sud, a la localitat valenciana de Torrent, acollirà del 16 al 20 de novembre una experiència pilot de turisme solidari en el qual les persones participants ajudaran a netejar pel·lícules casolanes de famílies de la comarca que van resultar afectades per la dana del 29 d'octubre del 2024, que va provocar 233 morts.
La iniciativa està impulsada per la Mancomunitat de l'Horta Sud i la Xarxa de Cinema Domèstic, amb les ajudes de la Diputació de València. Esta experiència forma part de les activitats per al 2026 del Pla Estratègic de Turisme que la Mancomunitat va aprovar a l'abril, un document que aposta per accions regeneratives en un territori que va anar social, econòmica i físicament devastat per la dana.
En este projecte s'animarà a turistes que arriben a la ciutat de València a destinar part del seu temps d'estada a una activitat solidària: ajudar a netejar les cintes de vídeo casolanes de les famílies afectades per la dana, seguint les directrius de l'equip professional de la Xarxa de Cinema Domèstic.
"Les gravacions casolanes de vídeo tenen un alt valor emocional i també patrimonial perquè són imatges en moviment, que arrepleguen moments de la historia familiar, igual que les fotografies. Per això, hem posat el focus en elles en esta experiència de turisme solidari per a la qual anime a les persones que visiten la ciutat de València a participar", manifesta el president de la Mancomunitat, José F. Cabanes.
Arran de la dana, nombroses persones afectades van depositar en el Museu de l'Horta Sud pel·lícules amb gravacions d'esdeveniments de la historia familiar que constituïxen fragments de memòria col·lectiva, que s'han estat recuperant a través de la Xarxa de Cinema Domèstic.
En este cas, les i els turistes arribaran al Museu a primera hora de la demà, visitaran les seues instal·lacions i rebran informació sobre els diferents projectes de salvaguarda patrimonial que s'han desenvolupat entre els seus murs: 'Salvem les fotos' de la Universitat de València, 'Memòries i patrimonis familiars' de l'Associació de Conservadors Restauradors d'Espanya (ACRE) i 'No les tires' de la Xarxa de Cinema Domèstic. A continuació, participaran en un taller per a rescatar cintes.
La gestió d'esta iniciativa es desenvolupa per l'empresa Intel·ligència Turística, que s'encarrega de coordinar totes les accions turístiques de la Mancomunitat en 2026, i MTA CONNECT Associació. La difusió es realitza a través de portals de turisme solidari com www.viajerossolidarios.com i organitzacions del sector turístic com Hosbec.
"Més enllà de l'objecte d'esta primera experiència pilot, que és salvar les cintes de vídeo familiars, vam considerar important introduir el turisme solidari en nostre catàleg d'accions. La dana ens ha de deixar tot un seguit de aprenentatges i també de protocols sobre com actuar després d'una catàstrofe i el turisme és un d'ells", conclou el president de la Mancomunitat.