VALÈNCIA, 29 Jul. (EUROPA PRESS) -
La nova plaga de quarantena del trips Scirtothrips aurantii provoca ja uns danys directes de més de cinc milions d'euros als productors de caqui de la Comunitat Valenciana, concentrats fonamentalment a la comarca de la Ribera Alta, segons les primeres estimacions de la Unió Llauradora.
La plaga va ser declarada oficialment el passat 3 de juliol després de ser publicada una Resolució de la Conselleria d'Agricultura, i uns dies abans La Unió l'havia fet públic en funció de les prospeccions realitzades per les diverses zones productores, segons ha explicat en un comunicat.
Un estudi de la Unió amb visites a camps afectats apunta al fet que el percentatge actual de fruita danyada és del 4% per no ser apta per al consum com a conseqüència dels danys causats per la plaga i del 6% a la Ribera Alta.
En este estudi també se certifica que els danys s'estenen a tots els municipis de la comarca, amb especial incidència a Alzira, L'Alcúdia, Benifaió, Càrcer, Gavarda, Alcàntera de Xúquer, Antella, Sallent, Tous i Cotes.
L'organització ha criticat els problemes que generen l'entrada de plagues amb la importació de productes procedents de tercers països. "Un cop més, com ja ens va passar amb el Cotonet de Sud-àfrica i ara amb el Trips aurantii o Trips sud-africà es posa de manifest que la falta de control en frontera provoca un increment de costos de producció i una pèrdua d'ingressos en l'agricultura valenciana", ha exposat.
Les temperatures hivernals d'enguany, càlides per a l'època, han afavorit, junt amb una humitat relativa suficient, el desenvolupament i dispersió d'este nou trips procedent de Sud-àfrica, ha explicat.
TRIPS SUD-AFRICÀ
El Scirtotrhrips aurantii o trips sud-africà és una plaga molt polífaga que afecta a més de 70 espècies vegetals pertanyents a diferents famílies botàniques. És considerada una plaga de gran importància econòmica ja que pot ocasionar danys en els fruits, que fan que estes perden el seu valor comercial, deixant-los només aptes per al seu processament, ha indicat La Unió.
Per tant, el principal dany en fruit és el provocat per les larves i els adults, a pesar que els brots en formació també poden ser atacats reiteradament per la plaga.
"En l'actual escenari de reducció de matèries actives a la Unió Europea, els agricultors de la Comunitat Valenciana patixen augments de costos desmesurats per a combatre plagues noves i les ja existents i a més tenen cada vegada més dificultats per al control d'estes, al no disposar de suficients eines", ha advertit.
"NO ES POT MANTENIR LA LAXITUD ACTUAL"
La Unió considera que no es pot mantenir la laxitud actual en els protocols d'importació i en els plans de vigilància en frontera. Per això l'organització advoca per incrementar la seguretat en els protocols d'importació com succeïx amb el tractament de fred on reclama que s'estenga i reforçar així mateix els llocs d'inspecció fronterers (PIF), així com destinar més recursos als departaments de sanitat vegetal que tenen un paper destacat com a aliats del sector productor
"La importació de fruita és una gran via d'entrada de plagues i tenim un risc molt elevat. La introducció pot comportar una greu afecció a una producció de fruites com la nostra orientada al mercat en fresc, per la qual cosa les pèrdues i la desestabilització per al sector europeu és irreparable", ha assenyalat La Va unir, qui insisteix en la idea que "les Administracions aposten per salvaguardar les produccions d'ací".
"Dependre de les importacions d'altres països, cada vegada més elevades, és un clar risc per a l'entrada de plagues que podrien ser letals per al futur de l'agricultura europea i també impliquen un alt cost mediambiental", ha indicat.