MADRID/VALÈNCIA, 26 Jun. (EUROPA PRESS) -
El Govern, després d'aprovar el reial decret llei amb una injecció de 6.200 milions d'euros extra en dependència en dos anys, va a duplicar els diners que transferix als governs autonòmics per a finançar el nivell mínim del Sistema per a l'Autonomia i Atenció a la Dependència (SAAD). Esta mesura beneficiarà a 1.720.103 persones, segons l'última xifra publicada per l'Imserso.
Pel que fa a la Comunitat Valenciana, i tenint en compte l'última xifra publicada per l'Imserso, del 31 de maig del 2026, en esta autonomia hi ha 183.429 persones amb prestacions reconegudes. Sobre la base d'això, el Ministeri de Drets Socials estima que el Govern d'Espanya transferirà 954 milions d'euros més (535.056.084 euro) al Govern valencià entre 2026 i 2027, només en nivell mínim.
És a dir, per a cobrir les quanties que l'Estat aporta per cada persona amb grau reconegut i, per tant, sense incloure la inversió addicional que suposa el nivell acordat, que és l'altra via amb la qual el Govern d'Espanya contribuïx al finançament de la dependència i la quantitat de la qual s'abordarà en el Consell Territorial de Servicis Socials i del SAAD que se celebra este dilluns 29 de juny.
Desglossant per anys, l'increment estimat per al nivell mínim, la Generalitat Valenciana rebrà 178 milions d'euros més en 2026 (178.352.028 euro), i 357 milions d'euros més en 2027 (356.704.056 euro). En total, l'aportació estatal a la dependència valenciana serà de més de 516 milions d'euros en 2026 (516.218.892 euro), i de més de 694 milions d'euros en 2027 (694.570.920 euro).
Segons esta mateixa estimació, l'aportació total de l'Estat al nivell mínim de la dependència valenciana haguera sigut notablement més baixa de no haver-se aprovat esta setmana l'ampliació de les quanties per grau. En concret, sobre la base del nombre de persones existents en el Sistema actualment, s'haurien transferit un total de 338 milions d'euros (337.866.864 euro) a l'Executiu Valencià.
Els efectes d'este reial decret llei, aprovat el dimarts en el Consell de Ministres i publicat el dimecres en el BOE, entren en vigor de forma immediata.
A partir de l'1 de juliol d'enguany, el Govern començarà a transferir als governs autonòmics les noves quanties, que han augmentat un 128% per cada persona en grau III (gran dependència), un 100% per cada persona en grau II (dependència severa) i un 18% per cada persona en grau I (dependència moderada).
Des del Ministeri destaquen que estos increments impliquen la "major aportació històrica" als governs autonòmics per a finançar el nivell mínim de dependència, és a dir, per a cobrir les quanties que l'Estat aporta per cada persona en funció del grau que tinga reconegut i, per tant, sense incloure la inversió addicional que suposa el nivell acordat, que és l'altra via amb la qual el Govern contribuïx a finançar la dependència i la quantitat de la qual s'abordarà en el Consell Territorial de Servicis Socials i del SAAD del dilluns 29 de juny.
Segons les projeccions econòmiques del Ministeri, Andalusia se situa com la regió que rebrà una major injecció de fons, aconseguint els 1.275,5 milions d'euros el 2027, la qual cosa es traduïx en un increment de 635,8 milions respecte al model anterior. Li seguixen la Comunitat de Madrid, que percebrà un total de 887,4 milions (+453,3 milions), i Catalunya, amb 794,7 milions, després de sumar una partida extra de 378,2 milions d'euros.
A continuació figuren la Comunitat Valenciana, que disposarà de 694,5 milions d'euros, la qual cosa suposa un increment de 356,7 milions. Per la seua banda, Castella i Lleó percebrà 459,7 milions (227,3 milions addicionals) i Galícia aconseguirà els 360,9 milions, sumant 180,3 milions extra per al seu sistema d'atenció.
Un volum similar de fons aniran destinats a Castella-la Manxa i Canàries, que veuran reforçats els seus pressupostos el 2027 amb 314,1 milions i 307,4 milions, respectivament, per la qual cosa ambdues rebran 157,7 milions d'euros.
El País Basc rebrà 247,1 milions d'euros (amb un alça de 119,4 milions); Aragó, 193,6 milions (+97,2 milions); i la Regió de Múrcia, 193,5 milions (97,2 milions més).
Amb 150 milions es troben Extremadura, que comptarà amb 149,9 milions (sumant 76,1 milions d'increment); Balears, amb 116 milions (+56,2 milions); i Astúries, que disposarà de 109,8 milions, després de registrar un augment de 52,5 milions d'euros.
Finalment, Cantàbria ingressarà un total de 73,1 milions d'euros (36,8 milions addicionals); la Comunitat Foral de Navarra, 53,4 milions (+25,3 milions); i, finalment, La Rioja, que aconseguirà els 33,5 milions anuals el 2027, la qual cosa li suposarà un extra de 16,5 milions d'euros per al seu sistema de dependència.