VALNCIA, 11 Ene. (EUROPA PRESS) -
CCOO PV, UGT PV, la CEV, l'Associació de Juristes Valencians i l'Illustre Collegi d'Advocats de Valncia (ICAV) han exigit als partits i als representants valencians al Congrés i Senat, especialment els del PP i el PSOE, que voten a favor de l'esmena per a incloure en la modificació de la Constitució el dret civil valenci, "la present qui la present".
Així ho han indicat en roda de premsa els secretaris generals dels sindicats, Ana García i Ismael Sáez; la presidenta de la CEV Valncia, Eva Blasco, el deg de l'ICAV, José Soriano; i el president de Juristes, José-Ramon Xirivella. Tots ells han rebutjat que el fet que Compromís siga qui presente la "esmena valenciana" al Congrés siga motiu per a no votar-la.
En aquest sentit, han defs que l'esmena "ha sigut redactada i fonamentada" per Juristes Valencians i que en ella s'incorpora la proposta que van aprovar en 2020 a Les Corts el PSPV, PP, Compromís i Unides Podem. "Denunciem que hi ha una proposta de reforma constitucional abans de la pandmia que encara no s'ha ats". "Ara que es parla de lleialtat institucional, On est la lleialtat amb els valencians si fa quatre anys que aprovem aquesta reforma?", ha assenyalat Xirivella.
Per aix, ha incidit en la necessitat de donar suport a aquesta esmena d'addició a la proposta de modificació de la Constitució que han proposat PP i PSOE per a eliminar el terme "disminut" de la Carta Magna. "No toca el text que s'ha aprovat, és una esmena d'addició", han subratllat.
En aquest sentit, García ha considerat que "quan s'explica que 'aix ho ha presentat no sé qui i per aix no l'anem a votar', a pareix un pati de collegi". "Aix no és un pati de collegi, és alguna cosa molt important", ha subratllat la secretria general. Al fil, Blasco ha afegit: "No ens preocupem de qui ho presenta, sinó de qu es presenta".
Sáez, per la seua banda, s'ha preguntat "per qu els representants del poble valenci no ho defenen si ho aproven ací?" i Xirivella ha incidit: "Amb quin cara podem confiar en gent que t'ha dit que primer que sí i tan bon punt no?" Est en joc la fiabilitat dels representants".
Per la seua banda, Soriano ha anat més enll i ha assegurat que "est en joc l'autogovern". Per al deg, "donar l'espasa" al que s'est plantejant és negar una competncia que atorga al poble valenci l'Estatut i que "ni el Constitucional s'ha atrevit" a derogar.
CONCENTRACIÓ
D'altra banda, l'Associació ha convocat per al diumenge una concentració a la Plaa dels Furs. Segons ha detallat Xirivella, han confirmat la seua presncia representants de Compromís i Ens Uneix, així com membres del PSPV i PP "a títol personal".
No obstant aix, cap d'aquests dos partits han confirmat la seua presncia. "Estan debatent-ho, estan treballant en aquest sentit", ha assenyalat Xirivella, qui ha subratllat que "moltes persones" de tots dos partits s'han implicat en aquesta qüestió, com l'exconseller d'Hisenda pel PSPV Vicent Soler.