Socis del PSOE exigixen "reparació" a víctimes de pràctiques de conversió i critiquen la falta d'ambició de socialistes

Micó (Compromís) lamenta que no permeten incloure ajudes per a víctimes i es pregunta què votaria Zerolo

La bancada popular aplaudix durant una sessió plenària en el Congrés dels Diputats, a 25 de juny del 2026, a Madrid (Espanya).
Jesús Hellín - Europa Press
Europa Press C. Valenciana
Publicado: jueves, 25 junio 2026 13:45

   MADRID, 25 Jun. (EUROPA PRESS) -

   Socis del PSOE (Sumar, Compromís, ERC, EH Bildu i Podem) han exigit este dijous en el Ple del Congrés "reparació" a les víctimes de pràctiques de conversió LGTBI+ i han criticat la "falta d'ambició" dels socialistes.

    Així ho han posat de manifest en el debat del dictamen, aprovat en la Comissió d'Igualtat, a la proposició de Llei orgànica del PSOE de modificació del Codi Penal per a castigar les pràctiques de conversió a persones LGTBI+.

   Com a impulsor de la proposició de llei, el diputat del PSOE, Víctor Gutiérrez ha dit que estes pràctiques no són teràpies, sinó "una forma de tortura" i ha detallat que la norma castigarà estos procediments amb penes de sis mesos a dos anys de presó, independentment que intervinga el consentiment de la víctima, argumentant que una "tortura" ho seguix sent encara que s'accedisca a ella baix la pressió de l'entorn.

PSOE: PP I VOX, EN EL COSTAT "INCORRECTE DE LA HISTÒRIA"

   Així mateix, ha carregat contra el PP i VOX per situar-se en el costat "incorrecte de la història", recriminant-los les seues esmenes i les retallades autonòmiques en matèria de diversitat, per a concloure amb un missatge de reparació a les víctimes en afirmar que la vertadera llibertat consistix a poder ser un mateix "sense por, culpa ni violència".

   Per part del PP, Jaime de los Santos ha qualificat la llei contra les teràpies de conversió com a necessària per tractar-se d'un delicte "inacceptable" contra la dignitat humana, defensant que aquestes pràctiques requerixen "tot el pes de la llei" i la via penal en lloc de meres sancions administratives. No obstant això, el 'popular' ha denunciat el "sectarisme" i la "instrumentalització" del col·lectiu LGTBI+ per part de l'esquerra.

   Així mateix, ha reivindicat la gestió històrica del PP en la defensa de la diversitat en municipis i comunitats autònomes on governa. "Soc del PP, soc marieta i em sent molt orgullós d'ambdues coses i de tot el que han fet per mi homes i dones", ha conclòs.

   En canvi, Tesh Sidi, de Sumar, encara que ha manifestat el seu rebuig al punitivismo, ha defensat la via penal argumentant que les meres sancions econòmiques no basten. No obstant això, el grup ha lamentat que, si bé la reforma fa justícia contra els agressors, es queda curta al no oferir una reparació "efectiva" a les víctimes, un objectiu pel qual ha assegurat que seguiran lluitant.

   Mentre, María de la Cabeza Ruiz, de Vox, ha rebutjat la iniciativa en qualificar-la com un "absolut despropòsit" i un atac directe "a la llibertat individual", acusant a l'esquerra de pretendre "imposar" el seu pensament "a colp de Codi Penal". "Esta proposició de llei va d'empresonar a els qui no pensen com vostès, als qui no volen actuar com vostès", ha recalcat.

   Per part de Junts, Pilar Calvo, ha subratllat que el terme "teràpia" és incorrecte perquè pressuposa l'existència d'una malaltia. La portaveu de la formació ha recalcat que cal fitar amb precisió què és i què no és una pràctica de conversió per a evitar ambigüitats amb l'acompanyament psicològic.

   Des d'ERC, Teresa Jordà ha manifestat una satisfacció a mig fer, assenyalant que, encara que és un avanç, la norma no va prou lluny al no incorporar ajudes econòmiques ni habitacionals per a les víctimes. "I sabem també que la justícia no consistix només a castigar als quals fan malament. Consistix també a garantir que les víctimes puguen reconstruir les seues vides. I no ho hem aconseguit, senyories. Hui no ho hem aconseguit", ha afirmat.

   Mentre, Isabel Pozueta ha advertit que "prohibir aquestes pràctiques no és només sancionar, és reconèixer el dany, garantir que no torne a ocórrer i construir un marc social que no reproduïsca la discriminació". També ha destacat que "no existix consentiment quan la persona està immersa en un entorn que li diu que la seua forma de ser és un error o una malaltia".

   També Maribel Vaquero, del PNB, ha exposat que "les teràpies de conversió parteixen d'una premissa incompatible amb la dignitat humana, sexual o la identitat de gènere d'una persona constituïxen una desviació que ha de ser corregida". "El dany no residix únicament en els mètodes emprats, sinó en el propi missatge que transmeten", ha subratllat.

   Per a Podem, Noemí Santana ha valorat positivament que la nova llei perseguisca i sancione als qui exercixen la violència de les "teràpies de conversió", considerant-la un pas avance en matèria de drets, encara que ha advertit que la norma "es queda curta". Segons el parer de la formació, el text legislatiu emmalalteix d'una falta de mesures d'acompanyament i protecció integral per a les víctimes, en centrar-se en el càstig. "Esperàvem un poc més del Partit Socialista", ha admès.

   Finalment, per Compromís, Àgueda Micó ha criticat al PSOE per no permetre incloure plans d'ajuda habitacional i econòmica per a les víctimes. "Tan difícil d'entendre és que les víctimes necessiten seguretat econòmica i habitacional per a poder blindar el seu dret a la denúncia?", ha qüestionat, al mateix temps que ha preguntat què votaria l'activista i polític Pedro Zerolo.

Contador

Últimas noticias sobre estos temas

Contenido patrocinado

Mitjà de comunicació subvencionat per la Generalitat Valenciana

Col.labora la Conselleria de Cultura, Educació, Universitats i ocupació de la Generalitat Valenciana amb una subvenció de 40.000 € para el foment de valencià

Hemeroteca en Valencià d'Europa Press