VALNCIA, 13 Mar. (EUROPA PRESS) -
La Unió ha denunciat aquest dimecres que en apenes tres dies diverses empreses d'arrs espanyoles i valencianes han importat de pasos asitics i descarregat en els seus magatzems al voltant de 36.000 tones d'arrs, un ter de la producció autctona de la Comunitat Valenciana, que se situa en una franja d'entre les 100.00 i les 130.000 tones anuals.
L'organització agrria ha criticat en un comunicat que aquest fet "contrasta amb la situació que viuen els arrosers valencians que comproven com els magatzems estan replets d'arrs produt a la Comunitat Valenciana, que no té eixida comercial davant de la ralentització de les compres".
Segons ha assenyalat La Unió, dilluns passat va descarregar en el Port de Valncia un altre vaixell amb 11.000 tones d'arrs importat des de Myanmar (antiga Birmnia) en un buc que va eixir el passat 15 de gener des d'aquest país del sud-est asitic i encara es troba en les installacions porturies de Valncia.
Aquesta entrada d'arrs que denuncia La Unió se suma a la denunciada de la passada setmana en el Port de Sagunt "amb un vaixell que contenia 25.000 tones d'arrs procedent del sud-est asitic i importat i distribut per grans empreses arroceras espanyoles i valencianes". El sector arroser de l'organització decidir en els prxims dies, una vegada passades les Falles, la convocatria d'accions de protesta davant d'aquest empreses importadores i distribudores.
PREUS A LA BAIXA
"Els arrosers valencians estem farts d'aquesta situació, mentre les importacions augmenten a més per empreses d'ací, la campanya est aturada amb preus que van a la baixa i els costos de producció del cultiu segueixen pels núvols, la qual cosa es tradueix en un minvament important de la nostra rendibilitat", ha lamentat.
"Mentre els nostres magatzems estan plens perqu les grans empreses arroceras no volen pagar un preu digne i just ací per l'arrs, amb aquestes importacions el que pretenen i aconsegueixen és pressionar a la baixa el preu de l'arrs local. Preferim que deixen de presumir públicament d'una suposada valenciania per a vendre més i aposten veritablement pels arrossos valencians i pels seus productors", ha recalcat.
En aquesta línia, també ha denunciat que en els lineals de les tendes i supermercats es detecten arrossos d'aquest marques en els quals no s'especifica l'origen. "Cal donar major transparncia als consumidors indicant de forma clara la procedncia de l'arrs i a més els supermercats haurien de ser els primers a exigir als seus provedors l'origen i no només el lloc d'envasament i fer una aposta clara pel producte de proximitat i per les denominacions d'origen", ha afirma La Unió.
Aquestes importacions provenen fonamentalment de Malisia, Cambodja i Myanmar, grans pasos asitics productors, "que no compleixen a més amb els estndards europeus de producció i d'ús dels productes fitosanitaris", recalca La Unió.
L'organització assenyala que aquesta mateixa setmana la Unió Europea ha restablit la clusula de salvaguardia, mitjanant un reglament publicat en el DOUE, "amb aranzels duaners a les importacions d'arrs índica de Cambodja i Myanmar, per a palliar els seus efectes sobre la producció comunitria".
Aquests aranzels s'apliquen des de hui després d'una investigació de la Comissió Europea en la qual s'indica que "l'arrs d'aquest dos pasos asitics es va importar a preus i volums que van provocar dificultats considerables per a la indústria arrocera comunitria".
La Unió ha incidit en la necessitat d'establir "mesures de salvaguarda contra l'arrs procedent d'aquest pasos". "Confiem que aquest nous aranzels servisquen perqu les empreses desistisquen de la seua intenció de comprar producte de fora i opten per l'autcton perqu nombroses famílies puguen viure del cultiu i també per a mantenir el medi ambient a l'entorn del parc natural de l'Albufera", indica.