Víctimes Dana 29O insistix en "frau" de l'aforament de Mazón i critica "estratègia política" d'acusacions populars

Associació Víctimes Dana 29O davant del TSJCV
ASOCIACIÓN VÍCTIMAS DANA 29O
Europa Press C. Valenciana
Publicado: viernes, 10 abril 2026 13:19

   VALÈNCIA, 10 Abr. (EUROPA PRESS) -

   L'Associació de Víctimes de la Dana 29 d'octubre del 2024 ha subratllat este divendres que el seu recurs de súplica davant del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana (TSJCV) contra el rebuig a investigar a l'expresident Carlos Mazón per la seua actuació durant les riuades insistix en el "frau" de l'aforament de l'ex cap del Consell al mateix temps que l'entitat ha criticat l'"estratègia política" de diverses acusacions populars que en els últims dies s'han retirat del procediment "després de considerar compliments els seus objectius polítics o interpretar determinades resolucions com una victòria".

   Segons ha explicat l'associació en un comunicat, en este moment processal, "la millor via real" per a garantir una "investigació efectiva" és el recurs de súplica que ha presentat, els arguments jurídics de la qual considera que es veuen "reforçats" per la pròpia actuació del TSJCV, "que ha incorregut en una maniobra fraudulenta, contraria a la Llei Orgànica del Poder Judicial i als principis bàsics del procés".

    Al seu juí, "el TSJCV ha evitat assumir la competència, la qual cosa li obligaria a actuar amb totes les conseqüències, però, al mateix temps, ha condicionat la causa amb valoracions que només correspondrien a una fase posterior del procediment".

    Per a l'entitat, es tracta d'una decisió "calculada, ambigua i profundament lesiva per als drets de les víctimes, que deixa la investigació en una inseguretat jurídica intolerable". Per això, des de l'Associació de Víctimes de la DANA 29 d'octubre del 2024 sol·liciten que s'accepte el recurs de súplica per a "corregir la indefensió de les víctimes".

    "El recurs no qüestiona que, amb caràcter general, el TSJ siga l'òrgan competent per a investigar a diputats autonòmics. El que s'impugna és l'aplicació automàtica de l'aforament en este cas concret, sense una anàlisi rigorosa de la seua finalitat ni de les circumstàncies en les quals es van produir els fets", torna a reiterar l'entitat, que sosté que l'aforament és una "excepció al principi del jutge predeterminat per la llei i que, com a tal, ha d'interpretar-se de forma restrictiva".

    En esta línia, manté que esta prerrogativa "només té sentit quan protegix la funció parlamentària, no quan es convertix en un mecanisme de protecció personal". Per això, reitera que el recurs "no és un tràmit" sinó "una impugnació directa a una forma d'actuar que desnaturalitza l'Estat de Dret i convertix una garantia processal en un instrument de protecció personal".

RETIRADA DE DIVERSES ACUSACIONS POPULARS

   D'altra banda, i davant de la retirada en els últims dies de la causa de diverses acusacions populars --com Hazte Oir o Liberum--, l'associació subratlla que es tracta d'un "fet especialment greu" perquè la causa judicial "no pot utilitzar-se com un arma política".

    Segons l'associació, estes acusacions populars "lluny de respondre a una recerca honesta de la veritat, han abandonat el procediment després de considerar compliments els seus objectius polítics o després d'interpretar determinades resolucions com una victòria".

    "Això evidencia alguna cosa molt preocupant: per a alguns actors, el procés judicial no era un espai de justícia, sinó una eina d'estratègia política. Enfront d'això, les víctimes ho diem alt i clar que estem ací per la veritat, la justícia i la reparació. I anem a seguir fins al final", advertixen.

   En esta línia, l'entitat recalca que el seu recurs "posa el focus on ha d'estar: en l'ús indegut de l'aforament i en la necessitat d'evitar que es convertisca en un privilegi personal. No es pot permetre que una figura excepcional s'utilitze per a eludir la investigació d'uns fets que no guarden relació amb la funció parlamentària, sinó amb la gestió d'una emergència amb conseqüències irreparables".

Contador

Últimas noticias sobre estos temas

Contenido patrocinado

Mitjà de comunicació subvencionat per la Generalitat Valenciana

Col.labora la Conselleria de Cultura, Educació, Universitats i ocupació de la Generalitat Valenciana amb una subvenció de 40.000 € para el foment de valencià

Hemeroteca en Valencià d'Europa Press