SIERAKOWSKI FREDERIC - Archivo
BRUSSEL·LES, 5 Jun. (EUROPA PRESS) -
La presidenta de la Comissió Europea, Ursula von der Leyen, i el president del Consell Europeu, António Costa, han recolzat la proposta del president ucraïnés, Volodimir Zelenski, al mandatari rus, Vladimir Putin, per a negociar cara a cara la fi de la guerra a Ucraïna.
Preguntats en una roda de premsa, després de finalitzar el cim UE-Balcans que ha tingut lloc a Montenegro, sobre la proposta de Zelenski a Putin, tots dos líders l'han recolzat i s'han congratulat que el president ucraïnés haja tornat a portar la iniciativa per a aconseguir una pau.
"Demostra que ningú vol la pau més que el poble d'Ucraïna i el president d'Ucraïna. I té tot nostre recolze en el que respecta al contingut de la carta", ha indicat la cap de l'Executiu comunitari.
Per la seua banda, Costa ha subratllat que "tots els mitjans són importants" per a aconseguir "una pau justa i duradora a Ucraïna", i que "per descomptat" recolza a Kíiv "en els seus esforços de negociació de pau". "És la nostra posició, sempre, recolzar a Ucraïna i, al mateix temps, mirar cap al futur d'Ucraïna en la Unió Europea", ha afegit.
Les declaracions de Von der Leyen i Costa tenen lloc després que durant la nit d'este dijous Zelenski fera pública una carta oberta a Putin en la qual li proposa organitzar una trobada cara a cara per a aconseguir un acord de pau que pose fi a la guerra, amb "la línia del front" actual com a punt de partida de la diplomàcia.
"Hi ha països que tradicionalment han albergat líders per a resoldre qüestions de guerra i pau. Suïssa, Turquia, els països del món àrab, molts són capaços i estan disposats a organitzar una reunió d'este tipus (...) Propose fixar una data clara per a esta reunió", va indicar el mandatari ucraïnés en la seua missiva.
Zelenski també va apuntar al fet que "altres participants podrien sumar-se a la via bilateral" en un lloc de moment per determinar, si bé ha deixat clar que "Europa hauria de ser part d'este procés" de pau, ja que els països europeus "realment tenen la capacitat d'influir en la situació".