Fecoval denuncia la "greu" situació de l'obra pública després de caure un 45% la licitació estatal i un 60% l'autonòmica

Afirmen que el Govern "paga puntualment" i que el Consell triga entre 190 i 220 dies via pressupost i les seues empreses públiques, 2 anys

Europa Press C. Valenciana
Actualizado: martes, 7 septiembre 2010 19:16

VALÈNCIA, 7 Sep. (EUROPA PRESS) -

El president de la Federació d'Empreses de la Comunitat Valenciana Contractistes d'Obres de l'Administració (Fecoval), Javier Luján, ha alertat este dimarts de la "greu" situació que viu el sector valencià d'obra pública després que, del 2007 al 2009, la licitació del Govern espanyol en la Comunitat haja caigut un 45% i la del Consell un 60%. Per part seua, la inversió de l'administració local va pujar un 30%, gràcies al Pla E estatal i al Pla Confiança impulsat per la Generalitat.

En un esmorzar informatiu, ha assenyalat que estes empreses també s'han vist afectades per l'"ensorrament" del sector privat en este període, en què s'ha reduït un 25% de mitjana el personal d'estructura --directius i tècnics-- i s'ha registrat una "baixada més gran" a peu d'obra, amb una pèrdua de 120.000 llocs de treball en el sector de la construcció de la Comunitat i el tancament de 5.000 empreses --inclosos proveïdors i microempreses-- del 2007 al 2009.

Luján ha reconegut que afronten el futur "amb molta preocupació i cert pessimisme" i ha augurat que "no sembla que el final d'any vaja a ser molt favorable" per l'"embolic" que viu el sector amb motiu dels ajustos públics i, en concret, a causa de les "rescissions de contractes i reprogramacions" realitzades pel Ministeri de Foment, que han suposat "un verdader maçada" per a estes companyies.

A més, ha indicat els plans E i Confiança han generat "cert alleugeriment" en les petites companyies d'àmbit local, però "tampoc han suposat tanta ajuda per a les empreses mitjanes i grans" per l'escàs muntant dels projectes, pel que ha reivindicat que "cal reprendre la inversió en obra pública" i convertir- la en "peça angular" de la recuperació com han fet altres països.

Així, ha destacat que és "el sector anticíclic per excel·lència" i el que "més ocupació genera per euro invertit", amb "una taxa de tornada en ingressos fiscals de 0,60 euros per cada euro invertit".

COMPLIR "INVERSIONS COMPROMESES"

Luján ha exigit a les administracions públiques que "facen els seus deures" i complisquen les "inversions compromeses", i alhora ha incidit que "han de reconsiderar la reducció d'inversions i buscar altres jaciments de despesa", així com altres "fórmules de gestió dels ingressos" que ajuden a finançar la construcció d'infraestructures i garantisquen el manteniment de les ja realitzades.

Entre d'altres projectes, Fecoval considera "imprescindible" que l'executiu estatal garantisca l'arribada de l'AVE a Alacant en 2012 i a Castelló en 2014, l'execució del tercer carril de la A-3, els accessos a l'aeroport d'Alacant i la circumval·lació exterior de València, i que la Generalitat, licite el Pla de Depuració, construïsca l'estació de metro de Germans Maristes, execute la CV-50, la CV-95 i el ferrocarril Alacant-Dénia per la costa.

Pel que fa a estes noves fórmules d'ingressos, Luján ha advocat per estudiar la possibilitat d'allargar les concessions, "privatitzar determinades empreses públiques" o fins i tot implantar l''Eurovinyeta' --taxa aplicada en altres països europeus als camions per l'ús de les infraestructures viàries--.

Preguntat pels terminis de pagament del Govern i la Generalitat, el secretari general de Fecoval, Eduardo Beut, ha assegurat que l'administració central paga "amb total puntualitat", per la qual cosa fins ara no tenen "cap queixa de cap ministeri", mentre que, respecte a l'autonòmica, ha assegurat que estudien xifres diferents a les quals ha ofert la setmana passada el conseller d'Infraestructures i Transport, Mario Flores.

Beut ha precisat que l'obra finançada per la Generalitat via pressupostària "està i han estat abonada entre 190 i 220 dies" i que, "en les empreses públiques, arriba a situacions autènticament difícils", amb terminis de pagament de "fins a dos anys", i alhora ha explicat que el Consell contreu este deute amb les entitats financeres a les quals s'ha subrogat el crèdit de cobrament, el que "complica molt el sistema" perquè s'arriba a superar el "límit de risc" que establixen els bancs per a les diferents institucions.

"EXERCICI DE REALISME" EN COL·LABORACIÓ PÚBLIC-PRIVADA

Respecte a la col·laboració públic-privada, modalitat a la qual "totes les administracions, de divers color polític, sembla han fiat gran part de les inversions futures", Luján ha recalcat que, si bé és "necessària" a l'actual context, "no pot substituir al finançament ordinari" via pressupostos i, sobretot, "no pot ser aliena a la realitat de les exigències del sistema financer".

Sobre esta qüestió, el president de Fecoval ha alertat que els projectes per als que s'estudia esta modalitat de finançament no reunixen els requisits exigits per les entitats financeres, en qüestions com el risc d'expropiació, la taxa interna de rendibilitat (TIR) o el percentatge que ha d'assumir el constructor.

És més, ha demanat a les administracions públiques que facen "un exercici de realisme" i estudiïn si "va a haver diners per tot".

Contenido patrocinado

Mitjà de comunicació subvencionat per la Generalitat Valenciana

Col.labora la Conselleria de Cultura, Educació, Universitats i ocupació de la Generalitat Valenciana amb una subvenció de 40.000 € para el foment de valencià

Hemeroteca en Valencià d'Europa Press