Els aeroports de les Balears van rebre gairebé la meitat de reclamacions en 2009 i la majoria han estat per 'low cost'

Les anomalies detectades pels consumidors van passar de representar el 20% del total el 2008 a poc més del 8% l'any passat

Europa Press Islas Baleares
Actualizado: miércoles, 17 febrero 2010 14:50

PALMA DE MALLORCA, 17 Feb. (EUROPA PRESS) -

Els aeroports de les Illes Balears van rebre en 2009 un 45% menys de reclamacions, al passar de les 999 registrades el 2008 a les 550 comptabilitzades l'any passat, en la seva majoria causades per les companyies aèries baix cost. I, entre el volum d'anomalies de les quals els consumidors van deixar constància, les corresponents al transport aeri van suposar el 8,3%, respecte del 19,6% de l'exercici passat.

Així ho va donar a conèixer el conseller de Salut i Consum, Vicenç Thomàs, en la inauguració de la 'I Jornada de Consum i Transport Aeri', que se celebra avui al CaixaFòrum de Palma, amb la participació del director general de Consum, Diego González, així com experts en aquesta matèria de totes les illes, representants de companyies aèries, de l'Aeroport de Son Santjoan (Palma) i d'associacions de consumidors.

En la seva intervenció, el conseller ha destacat la necessitat d'"avançar en la convergència" dels interessos d'empreses i usuaris del transport aeri. I, en aquest sentit, ha remarcat el treball fet des del departament que dirigeix González, basat en el seguiment i control de l'activitat aèria comercial, a més d'apostar per "convèncer tot el món que la qualitat i la protecció al consumidor són uns fets diferenciadors", ha dit.

En les dues taules rodones que es van celebrar durant la jornada, es van abordar 'La transparència i les companyies aèries' i 'L'actual percepció de les companyies per part dels usuaris'. I, a més, es va repassar l'enquesta feta entre passatgers aeris a final del 2009 per la direcció general, en col·laboració amb la Unió de Consumidors de les Balears, que "posa de manifest" que "són molt conscients del nivell de qualitat dels serveis que ofereixen cadascuna de les companyies", va exposar Thomàs.

Així, el 78% dels enquestats van valorar de manera positiva els serveis que ofereixen les companyies que operen a Espanya i que van utilitzar per viatjar. En concret, han destacat la possibilitat de fer operacions amb les aerolínies directament des de les seves llars o utilitzant mitjans informàtics, però sempre respectant als seus clients els drets plantejats en el contracte de vol --és a dir, el passatge-- i el que estableix la legislació.

En el sentit contrari, també "són molt conscients" de les pràctiques dolentes empresarials d'alguns transportistes, entre els quals hi ha, algunes de les companyies de 'low cost', que "buiden de contingut els drets dels passatgers inclosos en el bitllet", als qui "exigeixen de manera il·legal i en situacions d'indefensió" obligacions que estan al marge del que estableixen les lleis, tant espanyoles com europees, que protegeixen als consumidors i fixen els seus deures.

Cal assenyalar que aquest tipus d'actuacions van motivar la majoria dels 22 procediments sancionadors oberts per la Direcció General de Consum, que, de moment, es troben en fase de tramitació, de manera que encara no s'ha imposat cap multa a les companyies aèries que realitzen aquest tipus de polítiques de venda i atenció al client, segons va puntualitzar Diego González.

NO HI HA AFECTATS D'HOLA AIRLINES

D'altra banda, el director general explico que, "en principi, no tenim notícies que hi hagi afectats" pel cessament d'activitat de la companyia aèria Hola Airlines, que operava des de Mallorca, tot i que va raonar que, al tractar-se d'una aerolínia xàrter, el fet més probable és que els seus passatgers siguin clients d'alguns dels principals touroperadors internacionals.

Al llarg de la jornada, els responsables polítics de Salut i Consum van posar de manifest que, des del seu departament autonòmic, es pretén "fomentar el diàleg, la mediació i el seguiment" de les situacions que es derivin del sector aeri, amb l'objectiu de reforçar la confiança dels consumidors cap a aquelles empreses que desenvolupen bones pràctiques a l'exercici de les seves competències.

Contenido patrocinado