Rober Solsona - Europa Press - Archivo
VALÈNCIA, 4 Mar. (EUROPA PRESS) -
La il·lustradora i dissenyadora gràfica valenciana Xenia Magraner Escribà, coneguda artísticament com @xeniawithx, serà l'autora del dibuix del mantell floral de la Verge dels Desemparats que s'anirà conformant durant l'ofrena de les Falles 2026 a València, segons ha informat l'ajuntament d'esta ciutat en un comunicat.
Xenia Magraner, natural de la localitat de Sollana i resident des de fa anys a Vancouver (Canadà), ha desenvolupat la seua carrera professional com a dissenyadora gràfica sènior en una agència internacional, una labor que compagina amb treballs personals vinculats a la terra i cultura valenciana, ha afegit el consistori.
Així mateix, ha exposat que l'encàrrec dels Vestidors de la Verge a esta dissenyadora ha sorgit "després del contacte establit el 2025 arran de l'ús no autoritzat d'una il·lustració creada per esta artista, una situació reconeguda públicament pel citat col·lectiu".
Els Vestidores de la patrona de València, coneguda popularment com la Geperudeta, han indicat que "a partir d'este reconeixement es va iniciar un diàleg entre les dos parts que va desembocar en la voluntat compartida de col·laborar". Esta iniciativa "s'ha materialitzat ara en el projecte del mantell del 2026".
Per a esta ocasió, Xenia Magraner ha aportat la idea creativa i el missatge, així com el disseny i la il·lustració, "sempre en coordinació amb l'equip tècnic dels Vestidors de la Verge" com a "responsables de l'adaptació floral i de l'execució final" del mantell.
El procés s'ha dut a terme mitjançant reunions de coordinació i treball continuat i amb una dinàmica de col·laboració "fluïda i respectuosa", ha remarcat l'administració local.
Els Vestidors de la Verge han assegurat que van considerar "important sumar el talent de Xenia al treball col·lectiu que definix este projecte", alhora que han ressaltat que "el resultat és fruit de l'entesa entre una mirada artística actual i l'experiència dels qui vestixen a la Verge des de fa dècades".
Per la seua banda, Xenia Magraner ha subratllat "el valor personal de l'encàrrec" i ha afirmat que "participar en el disseny del mantell des de dins ha sigut un honor". "És una oportunitat de contribuir, des del meu llenguatge artístic, a una de les tradicions més emotives i significatives de la meua terra", ha manifestat.
EN SECRET
El disseny del mantell de la Verge per a l'Ofrena de les Falles 2026, es manté, com a marca la tradició, en secret fins al començament d'este acte. Llavors, s'anirà descobrint amb forme es vaja confeccionant sobre el cadafal que arreplega la imatge de la patrona en la Plaça de la Verge de València i en el qual es van col·locant les flors que porten les falleres.