EDUARDO PARRA - EUROPA PRESS - Archivo
VALÈNCIA, 8 Jul. (EUROPA PRESS) -
El Col·legi Oficial d'Enginyers Tècnics Industrials de València (Cogiti) fa una crida a la prevenció i la conscienciació ciutadana després dels recents incendis registrats a Elx i Torrevella presumptament provocats per bateries de patinets elèctrics.
Encara que no es van lamentar danys personals, els incendis van obligar a evacuar a diversos veïns i van mobilitzar a dotacions de bombers, la qual cosa "posa en relleu la importància d'un ús responsable". Des del Cogiti llancen una sèrie de recomanacions dirigides a garantir una càrrega segura i eficient dels patinets elèctrics.
"Tota precaució és poca a casa a l'hora de carregar la bateria del patinet, només cal seguir les recomanacions tècniques dels fabricants i el sentit comú per a no tenir un esglai i que acabe en incendi", explica Salvador Paris, col·legiat expert i perit en vehicles.
El moment de la càrrega és "el més delicat" del procés d'ús del patinet elèctric: "És primordial que s'utilitze sempre el carregador original proporcionat pel fabricant, i les seues indicacions tècniques, per a evitar sobreescalfaments o fallades en la bateria".
Es recomana no realitzar la recarrega durant la nit, ja que dificulta la supervisió davant de qualsevol incidència. A més, la zona de càrrega ha de ser segura, seca, sense exposició directa a la calor ni materials inflamables, i allunyada de zones de pas com la porta d'entrada:
El lloc de càrrega ha d'estar "ben ventilat i el més buidat possible". Si es produix una espurna, és important que no hi haja a prop elements inflamables, com un sofà o cortines que puguen prendre's amb facilitat.
També s'advertix sobre els canvis bruscs de temperatura: "Les variacions tèrmiques poden afectar al rendiment i seguretat de la bateria. L'ideal és mantenir el patinet en un entorn amb temperatura estable".
Un altre dels "punts crítics" és evitar qualsevol tipus de manipulació de les bateries, ja que "en alguns casos els usuaris realitzen modificacions casolanes amb l'objectiu d'augmentar la velocitat o reduir el temps de càrrega, la qual cosa suposa un risc elevat": "Les bateries de liti són extremadament delicades. Un colp o una alteració mínima pot tenir un desenllaç fatal".
DESENDOLLAR EN COMPLETAR LA CÀRREGA
S'aconsella desconnectar el carregador una vegada completada la càrrega per a preservar la vida útil de la bateria i minimitzar el risc d'incendi. Carregar el dispositiu en condicions d'humitat o quan el patinet estiga mullat pot derivar en possibles problemes tècnics, per la qual cosa ha d'evitar-se per complet.
Finalment, es recomana respectar l'ordre de connexió: endollar primer el carregador a la presa de corrent i després al patinet, i fer la desconnexió en ordre invers. Este hàbit ajuda a prevenir possibles problemes, avaries o fallades elèctriques en manipular el carregador.
A més, el manteniment periòdic del vehicle és essencial: "Si detectem fallades en els neumàtic, frens o llums, hem de portar el patinet a un mecànic especialitzat. No es tracta només de comoditat, sinó de seguretat".
NOVA NORMATIVA EL 2026
Es preveu que el 2026 entre en vigor una nova normativa que obligarà a matricular estos vehicles: "La idea és que cada patinet estiga vinculat a una matrícula i, per tant, a una persona responsable. En cas d'accident, serà més fàcil identificar al propietari i garantir que compta amb un segur de responsabilitat civil".
Des del Cogiti insistixen que el creixement de l'ús de patinets elèctrics en les ciutats ha d'anar acompanyat d'una cultura de seguretat: "Aplicar estes recomanacions pot marcar la diferència entre un trajecte quotidià i un accident evitable. La tecnologia és una aliada de la sostenibilitat, però només si s'utilitza amb responsabilitat".