Rober Solsona - Europa Press - Archivo
VALÈNCIA, 8 Jul. (EUROPA PRESS) -
La Fiscalia ha recolzat les decisions adoptades per la titular del Jutjat d'Instrucció número 3 de Catarroja, encarregada d'investigar la gestió de la catastròfica dana, i s'ha oposat a avaluar la salut mental del cap de l'Agència Estatal de Meteorologia (Aemet), José Ángel Núñez, i al fet que declare la delegada del Govern a la Comunitat, Pilar Bernabé, com investigada en el procediment.
Així es desprenen de diversos escrits, als quals ha tingut accés Europa Press, que el fiscal ha remès al jutjat que investiga la dana, causa en la qual hi ha dos investigats: l'exconsellera de Justícia i Interior Salomé Pradas i el seu exnúmero dos Emilio Argüeso.
Respecte a un dels recursos, el referit a la petició d'Argüeso que es practique un examen mèdic forense a Núñez, el fiscal s'oposa en considerar que la resolució recorreguda és "ajustada a dret".
En este sentit, subratlla que el fet que Núñez, testimoni en la causa, en la seua declaració en el tribunal consultara ocasionalment una relació detallada, elaborada per ell mateix i aportada posteriorment a les actuacions, de les seues vivències personals i professionals en la data dels fets investigats en el present procediment, i el fet que no recordara alguns dels detalls relacionats amb els fets, no permeten inferir 'per se' un menyscapte de la seua capacitat mental.
A més, recorda que correspon als jutges la funció de valorar este declaració quan, com succeïx en este cas, es tracta d'un adult amb una capacitat mental aparentment no afectada atenent al relat que va realitzar dels fets, tant pel seu contingut com per la seua cronologia.
Quant al recurs interposat per Vox contra la decisió de la jutgessa de no citar com investigada a Bernabé, el fiscal també s'alinea amb la magistrada.
Recorda, segons la documentació aportada a la causa per part de la Conselleria d'Emergències, que la titular de la conselleria, en la seua condició de directora del pla especial enfront del risc d'inundacions, va declarar la situació d'emergència dues i, per tant, li competia la direcció d'este pla i, consubstancialment, la funció de determinar les mesures de protecció a la població que havien d'adoptar-se.
Per tant, estima que la comesa de la delegada del Govern, al no ser declarada la situació d'emergència d'interès nacional, "era d'estricta coordinació de l'administració estatal amb l'autonòmica, sense que, respecte al resultat generat --defuncions o lesions de persones com a conseqüència de les inundacions descrites anteriorment--, i al no trobar-se en la posició de garant ni tenir un domini funcional del risc, puga imputar-se-li, des de la perspectiva del principi de culpabilitat que regix el dret penal, la falta d'adopció de decisions que haguessin evitat o atenuat el referit resultat".
RECURS DE PRADAS
Finalment, el fiscal també s'oposa al recurs interposat per la defensa de Pradas, que pretén requerir novament a la Confederació Hidrogràfica del Xúquer (CHX) per a l'efectiu compliment del manament efectuat pel jutjat mitjançant l'aportació del seu protocol intern en considerar que el document que ha aportat l'organisme "no és el protocol intern amb les normes que regulen la transmissió d'avisos als òrgans d'emergències i protecció civil davant de fortes pluges i inundacions, sinó un informe o comentari sobre el referit protocol".
En contraposició a l'argumentat per la part recurrent, el fiscal manté que de l'apartat primer de l'informe de la CHX, titulat 'Protocol intern amb les normes que regulen la transmissió d'avisos', s'inferix el degut emplenament per l'organisme de l'ofici rebut en virtut de l'acordat en el proveït, i això perquè en l'indicat apartat consta que "el document que es fa referència en els comunicats al·ludits com a protocol intern ve disposat en forma de diferents taules, en les quals s'indica, per a cada punt de control, els llindars d'avís i els destinataris del mateix".
Estes taules, agrega, "figuren incorporades al referit informe després d'una explicació del seu contingut, esta és, 'a continuació es definixen per a les variables de control precipitacions, cabals i evolució de nivells en embassaments els respectius Fiscalia Provincial de València llindars establits per a emetre un avís. S'indica el motiu, el temps de rearmament, és a dir, cada quant es comprova que persistisca el motiu de l'avís per a repetir-ho si escau. També s'anoten els receptors dels avisos, que en cas de les pluges varien en funció de la província'".