La jutgessa dana sosté que es va poder haver llançat un ES-Alert a les 17:20 "plenament efectiu" per a "salvar vides"

Archivo - Arxiu - Imatge d'arxiu de l'expresident de la Generalitat Carlos Mazón
Rober Solsona - Europa Press - Archivo
Europa Press C. Valenciana
Publicado: martes, 24 febrero 2026 18:50

   VALÈNCIA, 24 Feb. (EUROPA PRESS) -

   La jutgessa de Catarroja que investiga la gestió de la dana sosté, en l'exposició raonada remesa al Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana (TSJCV) en la qual demana que s'investigue a l'expresident de la Generalitat Carlos Mazón, que sobre les 17:20 hores, en el Cecopi reunit de forma tardana, ja es va exposar un missatge Es-Alert pel sotsdirector d'Emergències, Jorge Suárez, que haguera sigut "plenament efectiu" per a salvar vides, en una emergència en la qual les morts eren "evitables".

   En este missatge s'aconsellava pujar a pisos alts, "la qual cosa donava idea de fins a on podia arribar l'aigua, com menys dos metres, i per tant, baixar als garatges o romandre en plantes baixes era un risc claríssim que havia d'excloure's". Així ho assenyala en l'escrit, consultat per Europa Press, i en el qual la jutgessa cita, un a un, els noms de les 230 víctimes mortals --més una altra possible en estudi-- i detalla la forma en la qual van morir.

   Segons el parer de la instructora, la falta d'adopció de mesures destinades a alertar i protegir a la població va ser l'element determinant de la mortalitat en la dana.

   Per a la magistrada, l'exconsellera de Justícia i Interior investigada en la causa, Salomé Pradas, estava informada per càrrecs d'emrgencias sobre el risc del barranc, que va escriure com del Pollastre (sic) en les seues notes, de l'alerta hidrològica, del risc en el Magre i de la possibilitat de fer ús dels "bombers forestals".

    "No només se li va alertar sobre el risc, sinó sobre el fet que les pluges que es produïen en la capçalera dels barrancs, haurien de baixar irremeiablement travessant la província de València fins al litoral valencià", assenyala en l'exposició.

    Així, considera que l'afirmació que es desconeixia el risc del Poyo en el moment de l'enviament de l'alerta a les 20:11 hores la desmentix el testimonio del cap d'Anàlisi del Risc d'Emergències, qui va declarar que, després de preparse inicialment el missatge per la Ribera Alta, la qual cosa correspondria a la presa de Forata, es va preparar un "per a tota la província".

    Sobre este tema, subratlla que, quan es discutien qüestions com confinar o no, les comarques a les quals devia afectar este suposat confinament, "concepte malentès atès que del que es tractava simplement un avís de salvaguarda en les múltiples possibilitats de caràcter lògic davant de l'avanç de l'aigua, ja havien mort amb tota seguretat més d'un centenar de persones i s'aproximava a prop dels 200".

Contador

Últimas noticias sobre estos temas

Contenido patrocinado

Mitjà de comunicació subvencionat per la Generalitat Valenciana

Col.labora la Conselleria de Cultura, Educació, Universitats i ocupació de la Generalitat Valenciana amb una subvenció de 40.000 € para el foment de valencià

Hemeroteca en Valencià d'Europa Press