Benoit Doppagne - Europa Press - Archivo
BRUSSEL·LES, 4 Sep. (EUROPA PRESS) -
L'Advocat General de la Unió Europea ha proposat a la Justícia europea avalar la decisió del Parlament Europeu d'alçar la immunitat a l'expresident de la Generalitat de Catalunya i exeurodiputat Carles Puigdemont, en una sentència que afecta també els exconsellers que van obtenir un escó europeu en l'anterior legislatura amb JxCAT, Clara Ponsatí i Toni Comín.
Les conclusions de l'advocat general europeu no són vinculants per al Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE) que ha de dictar sentència sobre l'assumpte, encara que l'Alt Tribunal europeu sol seguir la línia marcada pels dictàmens en la gran majoria dels assumptes.
El pronunciament respon als recursos de cassació presentats pels tres polítics independentistes contra una primera sentència del Tribunal General de la UE que al juliol de 2023 va recolzar a l'Eurocambra.
L'assumpte es referix a la decisió del ple del Parlamento Europeu de març de 2021 de suspendre la immunitat europarlamentària de Puigdemont, Comín i Ponsatí, seguint la petició del Tribunal Suprem (TS) perquè poguessin respondre davant de la Justícia a Espanya pel seu paper en el 'procés'.
En este context, l'advocat Maciej Szpunar planteja en primer lloc que els recursos plantejats per Puigdemont i Ponsatí siguen sobreseits perquè conclou que els demandants ja no tenen interès a exercitar l'acció posat que els seus mandats d'eurodiputats han expirat.
En canvi sí considera que el recurs té interès per a Comín perquè va ser reelegit en les eleccions europees de juny de 2024, però no ocupa escó perquè el seu nom no va ser inclòs en la llista de candidats electes a Espanya notificada per la Junta Electoral Central al Parlament Europeu, en no haver complert el tràmit d'acatar la Constitució.
Referent a això, l'Advocat General proposa en tot cas que siguen desestimades totes les al·legacions formulades contra la sentència del Tribunal General en el recurs presentat per Comín, en concret respecte a tres motius de cassació analitzats en les conclusions emeses.