Alfafar i Sedaví rebutgen el soterrament parcial de les vies proposat per Adif: "És un pegat"

Alfafar i Sedaví reiteren el seu rebuig al soterrament parcial de les vies de tren proposat pel Govern d'Espanya
AYTO ALFAFAR
Europa Press C. Valenciana
Publicado: martes, 22 julio 2025 16:42

   VALÈNCIA, 22 Jul. (EUROPA PRESS) -

   Els ajuntaments de les localitats valencianes d'Alfafar i Sedaví reiteren la seua "oposició frontal" al soterrament parcial de la línia fèrria proposat pel Govern, que qualifiquen de "pegat", i denuncien "la resposta insuficient d'Adif i Renfe consistent en un pas inferior exclusivament per als vianants que elimina el trànsit rodat i perpetua els problemes històrics dels municipis".

    Els consistoris han reaccionat d'esta manera després que Adif haja anunciat que ha iniciat el tràmit d'informació pública, a l'efecte d'expropiacions i ocupacions temporals, del projecte que permetrà suprimir el pas a nivell situat entre Alfafar i Sedaví.

   La solució tècnica dissenyada per l'administrador ferroviari estatal consistix en la construcció d'un pas sota les vies per a vianants i usuaris de bicicletes i patinets, a més de contemplar el desviament del trànsit rodat per l'actual pas superior, situat a 380 metres en sentit València.

   En un comunicat conjunt, els responsables municipals recalquen que, "des de fa dècades, els municipis d'Alfafar i Sedaví patixen les conseqüències d'una greu barrera arquitectònica i urbana generada pel pas a nivell de la línia ferroviària".

   "Les solucions plantejades pel Govern central no només resulten parcials i ineficaços, sinó que ignoren el clam ciutadà i els informes tècnics encarregats per les pròpies administracions locals, a més de no tenir en compte el succeït el passat 29 d'octubre, ja que aquest projecte és anterior", proposen.

    Així, qualifiquen la proposta d'Adif de "pegat". "És una imposició i no respecta a un municipi colpejat per la separació que provoquen les vies i per les conseqüències de la dana. El mur de les vies ha suposat una separació històrica per a Alfafar i un dic mortal durant la inundació; l'Ajuntament d'Alfafar sempre estarà al costat de la seua població", ha expressat l'alcalde d'esta població, Juan Ramón Adsuara.

   En la mateixa línia, creuen que este projecte "no aborda ni soluciona els problemes estructurals que patixen els municipis; en primer lloc, es manté l'incompliment de la normativa vigent en matèria de soroll, perllongant una situació que vulnera els drets de la ciutadania".

    A més, apunten, les infraestructures proposades no garantixen l'accessibilitat universal, una obligació legal des de l'any 2017 que l'Estat seguix sense complir, perpetuant així barreres arquitectòniques inadmissibles.

    Des del punt de vista de la seguretat, la intervenció "tampoc elimina el focus d'accidents que pot provocar el trànsit ferroviari dins d'un nucli urbà".

    A això se suma, diuen, "la preocupació per l'impacte que tindria este nou pas inferior en la inundabilidad dels municipis. L'experiència viscuda durant la dana, va evidenciar el risc real que suposen este tipus d'infraestructures". "El mur que es planeja alçar no solament dividiria els municipis, sinó que, en el cas d'una nova inundació, l'efecte ona es repetiria causant més pèrdues humanes derivats de l'ona expansiva", advertixen.

    "És lamentable que després de 50 anys de morts i reclamacions se seguisca posant un pegat en comptes d'una solució. El 29 d'octubre es va produir una bolcada en totes les infraestructures públiques les quals s'haurien de tenir en compte en el redissenye ferroviari per a evitar noves morts. Sedaví no es pot permetre l'augment de trànsit que Adif ens vol imposar dins del municipi", expressa per la seua banda José Francisco Cabanes, primer edil de Sedaví.

"ESTUDI INDEPENDENT"

   En esta línia, incidixen que "l'únic acord entre els ajuntaments i el ministeri va ser la redacció de l'informe presentat per Adif". Davant de les conclusions del mateix, els ajuntaments d'Alfafar i Sedaví van encarregar un estudi independent a la Universitat Politècnica de València, les conclusions de la qual són contundents".

    L'informe assenyala que la proposta d'ADIF "no representa adequadament ni la realitat del trànsit actual ni l'evolució futura de la mobilitat urbana" i "advertix que la solució proposada ni tan sols s'adapta físicament a l'entorn urbà consolidat, comprometent la seguretat, la mobilitat i la legalitat del projecte des de múltiples enfocaments: acústic, d'accessibilitat, de perspectiva de gènere i de gestió del risc hídric". "Este estudi mai ha sigut respost pel Ministeri", lamenten.

   Per tot això, els ajuntaments d'Alfafar Sedaví exigixen al Govern d'Espanya, al Ministeri de Transports i als seus organismes executors (Adif i Renfe), un exercici de responsabilitat institucional, diàleg real amb els territoris afectats i un compromís ferm amb una solució definitiva tenint en compte la nova realitat després del 29 d'octubre.

   La defensa dels drets de la ciutadania d'Alfafar i Sedaví --la seua seguretat, accessibilitat, mobilitat i cohesió urbana i psicològica-- és irrenunciable. Els ajuntaments no avalaran cap intervenció que consolide la fractura urbana, ni acceptarà solucions temporals imposades sense consens ni rigor tècnic, malgrat el que han volgut fer creure en les seues últimes comunicacions.

Últimas noticias sobre estos temas

Contenido patrocinado

Mitjà de comunicació subvencionat per la Generalitat Valenciana

Col.labora la Conselleria de Cultura, Educació, Universitats i ocupació de la Generalitat Valenciana amb una subvenció de 40.000 € para el foment de valencià