Catalá sobre l'informe de l'AVL: "Ha perdut una oportunitat històrica d'acostar-se al parla del poble"

L'alcaldessa de València, María José Catalá, observa a les Falleres Majors de la capital valenciana 2026 durant la visita als tallers de la Ciutat de l'Artista Faller.
ROBER SOLSONA-EUROPA PRESS
Europa Press C. Valenciana
Publicado: lunes, 2 marzo 2026 16:05

   VALÈNCIA, 2 Mar. (EUROPA PRESS) -

   L'alcaldessa de València, María José Catalá (PP), ha considerat este dilluns, preguntada per l'informe de l'Acadèmia Valenciana de la Llengua (AVL) sobre el nom de la ciutat, que esta entitat "ha perdut una oportunitat històrica d'acostar-se en sentir i al parla del poble valencià".

    "Em sembla que una institució, com més s'acoste al poble al que representa, més valorada és. I que quan més llunyana és, en este cas de com parlen els valencians, més llunyana està", ha manifestat la primera edil.

    Catalá s'ha pronunciat d'esta manera durant la visita que ha realitzat a la Ciutat de l'Artistes Faller, preguntada per l'informe en el qual l'AVL rebutja la proposta plantejada per l'Ajuntament de canviar el topònim en valencià de la ciutat, 'València', per a escriure-ho amb la titlla tancada ('Valéncia').

   Esta entitat ha considerat que el consistori no ha aportat cap argument per a justificar esta modificació i ha apuntat que la denominació "correcta i adequada" de la ciutat des del punt de vista històric i lingüístic és la "tradicional" i "única" València.

   "Esta és una oportunitat històrica que l'AVL ha perdut", ha reiterat la primera edil, que ha lamentat que "en altres municipis s'haja acceptat el canvi" proposat.

    "Conec els antecedents i conec estos expedients", ha afirmat la responsable municipal respecte a estos casos, alhora que ha asseverat que per a la capital valenciana "s'haguera pogut acceptar" el plantejament del seu equip de govern "com s'ha acceptat en altres ocasions".

    "Per tant, lament molt esta posició" de l'AVL respecte a València, ha remarcat la seua primera edil. "Com a alcaldessa de València he de dir que --esta entitat-- està lluny de la realitat", ha insistit.

    María José Catalá ha manifestat que "la prova més evident" d'això "és que en el seu informe diu que s'escriga València, amb l'accent obert, però que es pronuncie amb l'accent tancat". "En el mateix informe, negre sobre blanc", ha subratllat l'alcaldessa, que ha instat a "acostar-se a com parla la gent".

    Respecte a la doble denominació per a la capital valenciana, en castellà i en valencià, la primera edil ha indicat que es continuarà el tràmit corresponent, tenint en compte que "l'Ajuntament de València és absolutament sobirà" en esta qüestió.

    "Continuarem el tràmit perquè hi haja una doble denominació com han fet en altres municipis, com per exemple Castelló en el seu moment i uns altres", ha dit.

    A continuació, Catalá s'ha referit de nou a "la denominació valenciana" de la ciutat i ha reiterat que lamenta " molt" la posició de l'AVL, recollida en el seu informe, "perquè allunya molt" a esta entitat "del poble valencià" i "de la seua forma de parlar".

    "És una contradicció absoluta que es diga com s'ha d'escriure, però que es recomane que es pronuncie en la i tancada", ha postil·lat. "Respecte absolut, però lament esta distància" en "com parla el poble", ha insistit.

   Des de l'oposició en el consistori, la portaveu de Compromís, Papi Robles, ha manifestat que "València mai ha tingut cap problema amb el seu nom" i ha assegurat que "el problema ho ha creat María José Catalá, que ha volgut trencar el consens i inventar un debat que no existia".

    "Este conflicte ho ha fabricat Catalá des del primer dia", ha exposat Robles en declaracions remeses als mitjans de comunicació.

"CORTINA DE FUM"

   Per part del PSPV-PSOE, el portaveu d'esta formació, Borja Sanjuan, ha retret a María José Catalá que genere "falsos debats lingüístics" com a "cortina de fum per a tapar que no vol que s'use la denominació valenciana de València".

    "L'objectiu de María José Català mai ha sigut acostar la manera d'escriure a la manera de parlar dels valencians. L'objectiu ha sigut ficar com a cortina de fum el debat de la doble denominació per a imposar el nom en castellà", ha agregat Sanjuán en un comunicat. Així mateix, ha indicat que "el que molesta al PP no és el sentit de l'accent sinó que València tinga la denominació toponímica en valencià".

Contador

Últimas noticias sobre estos temas

Contenido patrocinado

Mitjà de comunicació subvencionat per la Generalitat Valenciana

Col.labora la Conselleria de Cultura, Educació, Universitats i ocupació de la Generalitat Valenciana amb una subvenció de 40.000 € para el foment de valencià

Hemeroteca en Valencià d'Europa Press