VALÈNCIA, 28 Jul. (EUROPA PRESS) -
Els Comitès Locals d'Emergència i Reconstrucció (CLER) sol·liciten "la paralització immediata" del projecte del pas a nivell d'Alfafar i Sedaví anunciat per Adif, ja que "ignora la reivindicació veïnal històrica del soterrament de les vies i posa en perill als vianants en futures inundacions".
En un comunicat, els comitès afirmen que durant les inundacions provocades per la barrancada del 29 d'octubre del 2024, les vies del tren i els murs que les envolten "van obstaculitzar el pas de l'aigua cap a l'Albufera i el mar, provocant que en determinades zones, el nivell arribara als tres metres i que, en caure els murs, continuara amb una força devastadora".
"Després de la catàstrofe de la dana, els Comitès Locals d'Emergència i Reconstrucció consideren que la decisió d'Adif i del Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible de no soterrar les vies i de construir un nou pas subterrani cicle per als vianants és una irresponsabilitat que posa en perill la vida de les persones, projecte al que també s'han oposat els ajuntaments implicats", declaren.
Els CLER recorden que "nou mesos després de la dana, l'ascensor que permet accedir a l'estació d'Alfafar-Benetússer i connecta un poble amb l'altre continua sense reparar-se, deixant com a única opció d'accés una escala que impedix el pas de persones amb mobilitat reduïda, persones majors o amb carrets de bebè, entre altres".
Afigen que el túnel per a trànsit rodat i per als vianants que unix Benetússer amb Alfafar ha tardat huit mesos a tornar a estar operatiu. La dana ha evidenciat que la comarca de l'Horta Sud "ha sigut víctima d'unes polítiques urbanístiques incompatibles amb la seguretat de les persones que habiten en una zona declarada com a inundable".
"Moltes de les infraestructures --prosseguixen-- van agreujar significativament l'impacte de la barrancada, per la qual cosa resulta necessari que la reconstrucció la decidisquen els propis habitants, que coneixen els seus pobles, i prioritzen la seguretat i el benestar de la població".
A més, agreguen, "el nou túnel suposaria continuar amb un model urbanístic que no va garantir la seguretat de les persones, fractura el territori i contribuïx a degradar l'entorn, provocant la creació de noves zones insegures que no contemplen una mirada de gènere en el seu disseny, nivells sonors elevats incompatibles amb el descans del veïnat i problemes amb el tràfic rodat que haurà de ser absorbit per altres zones ja col·lapsades així com també problemes d'accessibilitat".
Per això, exigexen "la paralització immediata d'este projecte, la creació d'un espai de treball on dissenyar un nou projecte on participen de forma activa els Comitès Locals d'Emergència i Reconstrucció, els ajuntaments implicats i la Plataforma pel Soterrament de les vies Alfafar, Sedaví i Benetússer i l'eliminació del pas a nivell, considerat com un dels punts amb més accidents mortals de tot l'Estat Español, i soterrament de les vies al seu pas pels pobles de l'Horta Sud".