VALÈNCIA, 28 Jul. (EUROPA PRESS) -
L'Associació de directors i directors d'escola pública (ADEP-PV) s'ha concentrat hui dilluns enfront de la Conselleria d'Educació per a reclamar "més atenció" per part de l'administració a l'escola pública, així com denunciar el "augment de la burocràcia" en els últims mesos i la retallada de recursos.
"La falta de diàleg de l'administració amb els equips directius i la creixent invisibilización del nostre paper ha augmentat esta mala situació que ja és insostenible", ha declarat la presidenta d'ADEP-PV, Isabel Moreno.
D'acord a esta portaveu, ADEP-PV ha intentat posar-se en contacte amb el conseller d'Educació, José Antonio Rovira, en tres ocasions, i en cap d'elles han rebut resposta. "És cert que ens hem reunit amb algun tècnic de la conselleria, però volem reunir-nos amb el conseller, i no entenem perquè no ens contesta ja que se suposa que estem en la mateixa línia", ha subratllat.
Des dels equips directius, han denunciat, en primer lloc, l'augment de la càrrega burocràtica. "Projectes com el PIEE, Acord, innov@arts o PEAF s'han concentrat a final de curs, dificultant el treball de direccions i claustres", han apuntat.
En esta mateixa línia, han destacat que tràmits com les beques menjador o el nou període extraordinari de matrícula han ocupat el mes de juliol, "impedint la planificació del curs següent i dificultant l'atenció a les famílies".
"Demandem un calendari clar, coherent i amb uns termes amplis i previsibles dels projectes burocràtics, així com que els tràmits de beques i matrícules finalitzen amb el curs escolar", han apuntat.
D'altra banda, els directors han reclamat que l'"assignació d'hores de compensació per càrrec no cobrix el total de les hores estipulades per la normativa, creant desigualtats entre centres segons les especialitats del personal. Això obliga a utilitzar recursos del mateix centre per a cobrir estes hores, en detriment del suport de l'alumnat". És per això que demanden una compensació del 100% de les hores del càrrec, sense distinció d'especialitats i sense llevar hores a altres docents.
Així mateix, des d'ADEP-PV han reclamat un "increment retributiu" per al conjunt del professorat dels centres públics com a reconeixement "del seu esforç i dedicació" i per a garantir la "dignificació i estabilitat" de la tasca docent: "El professorat valencià desenvolupa la seua tasca amb una gran responsabilitat i implicació, assumint cada vegada més funcions educatives, administratives i socials dins dels centres", han apuntat.
La falta d'auxiliars administratius i auxiliars de conversa en comparació de l'escola privada i concertada és un altre problema d'acord amb esta última demanda. "Nosaltres el que volem és que es dignifique ja a l'escola pública, perquè estem veient que s'estan llevant recursos a l'escola pública per a donar-li'ls a la privada", ha citat Moreno.
ATENCIÓ A la DIVERSITAT I EDUCACIÓ ESPECIAL
Quant a l'educació especial dins dels centres públics, des de la direcció d'estos centres han reclamat que els educadors i educadores d'educació especial passen a formar part de la Conselleria d'Educació, ja que d'una altra manera es produïxen "retards en les substitucions i problemes d'organització horària en els centres".
"El càlcul de recursos d'atenció a la diversitat es fa amb criteris numèrics que no tenen en compte les casuístiques particulars", han destacat en fer referència a la falta de recursos personals per a l'educació especial.
En esta línia, els directors han denunciat la disminució dels recursos de suport del Pla d'Actuació per a la Millora (PAM) i dels Recursos Extraordinaris per a la Millora Acadèmica (REMA), així com la dotació "mínima" de PT o educadors d'educació especial en les "aules buit", que "no garantix una atenció inclusiva real".
"Esta situació afecta i va a seguir afectat greument la inclusió i el suport a tot l'alumnat. Per això demandem una distribució justa, equitativa i sostinguda en el temps que garantisca l'atenció educativa en tots els centres", han apuntat.
MENJADOR, TRANSPORT I LLENGUA BASE
Dins de les reclamacions, ADEP-PV han volgut dedicar un apartat als problemes del menjador escolar, entre els quals han destacat l'augment de la ràtio per monitor, per sobre dels 30 alumnes i la disminució de la qualitat dels menús escolars a causa de la falta de consonància d'estos amb l'augment dels costos, l'IPC i la mèdia d'estudiants.
"La gestió del menjador suposa una càrrega extra i malament retribuïda i desigual entre centres. Per això demandem una retribució justa, uniforme i gestionada des de la nòmina", han continuat.
Quant al transport escolar, els directors han declarat que les empreses "no estan garantint el servici", la qual cosa genera una "càrrega en les direccions".
D'altra banda, respecte a la llengua base, des de l'ADEP-PV han assenyalat que "la implementació de la Llei de Llibertat Educativa ha generat desorganització i confusió". "S'han incomplit els resultats de les votacions, s'han creat dificultat d'accés a la participació de les famílies i s'ha augmentat la càrrega administrativa dels centres", han denunciat.
Així doncs, els directors han demandat la volta a l'autonomia dels consells escolars per a decidir amb criteris pedagògics els percentatges de cada llengua en el projecte lingüístic.
Entre altres reclamacions han destacat també la vacunació escolar, sobre la qual declaren no haver rebut informació, i les condicions climàtiques i organització del curs. "Amb l'increment de les ones de calor i les temperatures extremes en la primavera i finals de curs, molts centres han viscut situacions insostenibles. L'adaptació climàtica dels centres escolars es convertix doncs en imprescindible, amb l'aplicació de mesures estructurals d'ombra, ventilació, equips d'aire condicionat eficients i protocols clars per a l'actuació en cas de calor extrema", han destacat.
Així mateix, han demandat la necessitat de traslladar les oposicions a períodes que no coincidisquen amb l'inici del curs, ja que els professors que formen part dels tribunals, no poden estar en els seus centres i les persones aspirants no podran ser adjudicades a cap plaça mentre estiguen en període selectiu.
Per a finalitzar, l'ADEP-PV ha proposat replantejar el calendari escolar i ha suggerit una distribució "més equilibrada" dels períodes no lectius al llarg del curs. "Esta proposta requerix una valoració rigorosa i participada, per la qual cosa demandem que qualsevol modificació del calendari escolar es realitze amb la participació real dels centres educatius", han apuntat.
D'acord a Moreno, la falta d'atenció de la conselleria a estes reclamacions no és únicament "un atac als equips directius, sinó un menyspreu a tota la comunitat educativa de l'escola pública, als nostres fills, a totes les nostres famílies. No busquem privilegis, només unes condicions dignes per a garantir una educació pública de qualitat", ha finalitzat.