Metrovalencia dona "un pas" més en la recuperació després de la dana i recupera servici nocturn l'1 d'agost

Les obres de l'estació de Paiporta "avancen a bon ritme" i inclouen un mirador com a "memorial simbòlic" de la dana

Estació de Paiporta
GVA
Europa Press C. Valenciana
Publicado: lunes, 28 julio 2025 16:07

   VALÈNCIA, 28 Jul. (EUROPA PRESS) -

   Metrovalencia donarà "un pas més" en la recuperació després de la dana i des de l'1 d'agost torna el servici nocturn els divendres, dissabtes i vespra de festiu de Metrovalencia, amb circulacions fins a prop de les 03.00 hores de la matinada.

    Així ho ha manifestat el conseller de Medi ambient, Infraestructures i Territori, Vicente Martínez Mus, qui, a més, ha donat a conèixer este dilluns que uns 400.000 usuaris han utilitzat el servici de Metrovalencia en el tram València Sud-Castelló des de la seua reobertura, després del pas de la dana del 29 d'octubre del 2024, el passat 27 de juny.

    Estes persones han viatjat per alguna de les 20 estacions i baixadors dels municipis de l'Horta Sud i la Ribera que componen el tram sud de Metrovalencia, pel qual circulen les Línies 1, 2 i 7, i que es van reobrir a la circulació "després d'un intens treball de reconstrucció dut a terme al llarg dels últims mesos".

   Martínez Mus ha destacat que "el gran esforç realitzat ha permès recuperar un servici fonamental per a la mobilitat de milers de persones que, amb este servici milloren les seues condicions de vida diària". "I des de l'1 d'agost fem un pas més amb la volta del servici nocturn els divendres, dissabtes i vespra de festiu de Metrovalencia, amb circulacions fins a prop de les 03.00 hores de la matinada", ha postil·lat.

   El titular d'Infraestructures s'ha pronunciat en estos termes durant la seua visita a l'estació de Metrovalencia a Paiporta, on també ha anunciat que Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) posarà de nou en funcionament, a partir del divendres 1 d'agost, el dispositiu de les nits de caps de setmana i vespres de festiu de la xarxa de Metrovalencia.

    Després de la dana, este dispositiu especial va deixar de prestar servei de manera temporal. Una vegada s'ha recuperat la circulació en la totalitat de la xarxa, des del passat 27 de juny, FGV ja està en disposició de recuperar estes circulacions que permeten perllongar el pas de trens i tramvies fins a les 03.00 hores de la matinada.

   Junt amb l'alcalde de la localitat, Vicent Císcar, el conseller també ha visitat el futur mirador en memòria de les inundacions del passat 29 d'octubre, situat junt amb l'accés al viaducte ferroviari en l'eixida de l'estació de Paiporta de Metrovalencia i amb vista al barranc del Poyo. Este espai s'ha condicionat com a part de les obres d'emergència executades en este municipi per a recuperar el servici de metro. Es tracta d'un "símbol de memòria, resiliència i respecte, transformat no només com a mirador urbà, sinó com a memorial simbòlic d'aquell esdeveniment climàtic i les seues conseqüències", recalca la Generalitat.

   El mirador compta amb un banc de formigó, situat a 2,4 metres de la vora de l'estrep de l'antiga passarel·la per als vianants i representa també l'any 2024, data en la qual va ocórrer la dana. El mateix banc de formigó té una longitud de 10,29 metres com a representació del 29 d'octubre.

   Els respatlers mesuren 1,50 i 2,40 metres d'alt, altura de la làmina d'aigua que va aconseguir l'aigua en alguns dels municipis afectats, sent de 2,40 metres en els carrers de Paiporta. La seua longitud és de 4,90 metres que representen els 490 litres per metre quadrat de pluja registrats a Xiva, una de les localitats amb major acumulació de l'episodi.

   De manera paral·lela s'ha condicionat l'entorn del pont i el pas inferior que comunica amb el camí del Cementeri, al que s'accedix directament des de la pròpia estació de Paiporta.

   FGV ha destinat més de cinc milions d'euros per a condicionar les estacions de Paiporta i Picanya de Metrovalencia, destrossades per l'aigua, la qual cosa va obligar a derrocar el conjunt d'edificis que conformaven estes instal·lacions.

   La reconstrucció de l'edifici ha permès, en tres mesos, condicionar unes instal·lacions més còmodes i accessibles per als usuaris, al mateix temps que s'han reconstruït les andanes i tota la infraestructura ferroviària, arrasada per l'aigua. Després de l'ampliació del contracte, els últims treballs s'allargaran fins a mitjan setembre.

   Com a part d'esta actuació d'emergència s'ha actuat també en l'estació de Picanya per a fer front als danys causats per l'aigua en estes instal·lacions i millorar les condicions d'accessibilitat de les andanes.

   Les obres del pont sobre el barranc del Poyo compten amb un pressupost de 6,4 milions d'euros, IVA inclòs. Com a part d'aquesta actuació FGV ha assumit la construcció de la passarel·la per als vianants que uneix Paiporta i Picanya, incorporada l'estructura del mateix pont i que va ser destruïda per la riuada.

   A més, s'ha inclòs en este mateix contracte les inspeccions tècniques de les 13 estructures existents en el tram comprès entre Picanya-Castelló i adoptar les mesures correctivas necessàries per a la reposició de les mateixes.

    Per la seua banda, l'alcalde de Paiporta, Vicent Císcar, ha declarat als mitjans, sobre les prioritats de la reconstrucció després de la barrancada, que l'Ajuntament ha encarregat un pla director per a la reconstrucció al Col·legi d'Enginyers, que ja ha sigut lliurat i del treball dels quals està "satisfet". "D'alguna manera han complit totes les nostres expectatives de com volem planificar la reconstrucció", ha asseverat.

"ESTEM PARLANT DE DIVERSOS ANYS"

   En tot cas, el primer edil ha advertit que "la catàstrofe a Paiporta ha sigut tanta que estem parlant de diversos anys". "No anem a solucionar la reconstrucció de Paiporta en un any. En un any es veuran ja coses, començarem fonamentalment amb els edificis, amb infraestructures importants per a la gent, com l'Auditori, el Museu... però ja ja hem comentat que tenim l'hàndicap del clavegueram i primer cal començar per que circule al cent per cent".

    Sobre com valora el ritme de la recuperació, ha contestat que "positivament" i ha remarcat que les màquines "no han parat i treballar".

    "Tothom posa com a exemple el Pla sud de València. Doncs van tardar 17 o 18 anys a fer-la després de la riuada del 57. Per tant, la reconstrucció no és una cosa que agafes una vareta màgica. Cal saber el que costa fer les coses. Nosaltres som conscients. Això no lleva que planifiquem i intentem que tot es faça el millor i el més ràpid possible, però també hem de tenir en compte que som les administracions públiques les que hem de garantir que tot es faça bé", ha finalitzat.

Últimas noticias sobre estos temas

Contenido patrocinado

Mitjà de comunicació subvencionat per la Generalitat Valenciana

Col.labora la Conselleria de Cultura, Educació, Universitats i ocupació de la Generalitat Valenciana amb una subvenció de 40.000 € para el foment de valencià