PALMA DE MALLORCA, 9 May. (EUROPA PRESS) -
Unión, Progreso y Democracia (UPyD) ha criticat el "victimisme" dels governants de Balears que posen com "excusa" de l'"endeutament crònic" que porten a terme el finançament que arriba a la comunitat des del Govern central i ha proposat un decàleg de mesures contra l'"excés" que, segons han considerat, es practica en les institucions de l'illes.
El candidat del partit a l'Ajuntament de Palma, Arturo Muñoz, ha advocat per eliminar els Consells Insulars, tot i que ha admès que per fer-ho abans haurien de tenir representació política en aquesta institució i, així, començar a explicar que "és absurd" que en un territori d'un milió d'habitants, hi hagi "sis nivells d'administració".
Segons Muñoz, les duplicitats que es produeixen amb el Consell "no tenen cap sentit" i, per aquesta raó, creu que cal introduir una "cultura de l'estalvi, replantejar com s'han de repartir les competències entre les institucions balears i parar el traspàs de competències al Consell".
"SEMBLANÇA" ENTRE MATES I ANTICH EN "TEMES DE FINANCES"
UPyD considera que la "semblança" entre l'expresident autonòmic, Jaume Matas, i l'actual líder de l'Executiu balear, Francesc Antich, "en temes de finances ha estat absolut" ja que en les dues legislatures es va duplicar el deute públic heretat i es van crear o van mantenir fins a 170 empreses públiques.
"Després de tres anys de crisis, no s'han corregit seriosament uns pressupostos il·lusoris ni s'ha fet un pla d'austeritat rigorós algun, el que deixa un panorama desolador per als pròxims anys i una hipoteca per als ciutadans que ronda els 8.000 milions d'euros".
Alhora, ha defensat la necessitat de suprimir les campanyes de publicitat institucional, limitar el nomenament d'assessors a un número concret per departament (en relació amb la seva mida i funcions a desenvolupar), i de condicionar les subvencions a les associacions que demostrin la seva autonomia financera, de manera que la suma de totes les ajudes que rebin no superi la meitat del seu pressupost ordinari.
PRIVATITZACIÓ D'IB3 I [M]
Muñoz ha recordat també que la seva formació proposa privatitzar en dos anys la Ràdio i Televisió de Mallorca, i en quatre IB3. Alhora, vol convertir el sector públic empresarial de la comunitat, per passar dels més de 100 organismes públics que hi ha actualment a deu.
En aquest sentit, ha explicat que aquests organismes públics han de ser gestionats sota uns criteris d'eficàcia i eficiència. Pel que fa al personal, ha assenyalat que es deu "combatre l'amiguisme, el clientelisme i el nepotisme", mentre que en el cas dels directius s'ha de nomenar gerents professionals i no a polítics electes.
A més, a excepció dels organismes purament assistencials, els fons a càrrec dels pressupostos públics no han de superar el 30% del seu pressupost ordinari, de manera que el 70% restant ha de ser generat per eficiència econòmica.
CÀRRECS DE LLIURE DESIGNACIÓ
UPyD considera que Balears no ha de tenir càrrecs de lliure designació per sota del director general, perquè tots els nivells inferiors siguin funcionaris de carrera i, sempre que sigui possible, se'ls prefereixi a aquests als assessors.
Muñoz ha destacat també que les retribucions dels alts càrrecs de lliure designació s'han d'assimilar al nivell retributiu dels funcionaris públics que realitzin comesos semblants.
D'altra banda, creu que cal minimitzar el recurs d'externalitzar serveis, com els estudis, projectes o consultories, perquè els realitzin els propi funcionaris; i racionalitzar el nombre de cursos de formació que imparteixen els sindicats i pimes sufragats per l'administració.
Segons UPyD, únicament s'han d'impartir els que aportin un major rendiment en termes d'assistència, formació i recerca d'ocupació, cosa que creu que també cal aplicar en els que porten a terme els centres de professors.