PALMA DE MALLORCA, 29 Ene. (EUROPA PRESS) -
La naviliera Baleària va presentar avui al Port de Palma el seu nou ferri 'Alhucemas', un vaixell destinat a substituir a l''Illa de Botafoc', amb un 60% més d'espai en el celler, i entrada del qual en servei suposarà un increment de la competència amb la resta de companyies marítimes que operen a les illes, sobretot, en el que es refereix a càrrega, ja que serà el vaixell més matiner, amb una arribada al port mallorquí prevista per a les 04.00 hores del matí.
De fet, el nou vaixell farà la ruta Dénia-Eivissa-Palma de dilluns a dijous, mentre que cobrirà el trajecte Eivissa-Barcelona els dissabtes i, els diumenges, enllaçarà el port de la Ciutat Comtal amb el de Maó (Menorca), a una velocitat màxima de 23 nusos, pel que tardarà --per exemple-- tres hores i mitja a cobrir un trajecte mitjà entre les illes i la península, front a les dues hores i mitja dels 'fast ferri' i a les quatre hores i mitja d'un vaixell convencional.
"Creiem que el vaixell va a generar mercat", ha apuntat el president de la naviliera, Adolfo Utor, precisament en relació amb la primerenca hora de la seva arribada al principal port de les Balears, un factor que constitueix "un atractiu de primer ordre per a càrregues peribles", alguna cosa que constitueix un "element nou" en el panorama de les comunicacions per via marítima entre la península i les illes i, sobretot, en un segment que no s'ha vist afectat per la crisi.
Com a mínim, així ho afirma el màxim responsable de la companyia, qui ha precisat que el transport de mercaderies "fins i tot ha pujat" durant l'últim any, tot i que la crisi econòmica actual està repercutint de manera molt acusada en el consum, perquè ho ha fet "a costa d'altres operadors". Mentre que la caiguda en el passatge ha estat del 10% durant 2009 i d'un 15% des del començament de les crisis, segons ha admès Utor, qui preveu 2010 com un any per "estabilitzar-nos", ha precisat.
Pel que fa a les característiques del nou ferri, té una eslora de 154 metres, per 24 metres de set, navega a una velocitat màxima de 23 nusos, pot embarcar cotxes per proa i popa --mitjançant dues rampes a popa i una 'cloïssa' a proa--, de manera que les maniobres de vehicles es desenvolupen amb agilitat. En total, té 1.450 metres lineals destinats a càrrega, repartits entre dues cobertes, que poden ocupar, tràilers, camions i turismes, podent albergar fins a 600 d'aquests últims.
Pel que fa al passatge, 'Alhucemas' pot transportar a un miler de persones, entre les butaques i els 80 camarots --dos d'ells adaptats per a discapacitats-- amb bany individual, i les seves zones comunes, molt il·luminades gràcies a les omnipresents finestres i vidrieres, en un ambient dissenyat al detall --ambientat a la província costanera marroquina de la qual el vaixell pren el seu nom--, amb un bar de tapes i un autoservei amb la imatge de Telepizza.
MÉS CONFORT I MENYS BALANCEIG
Segons el criteri aplicat en tota la nova flota de Baleària, "busquem que el passatger tingui molta sensació de llibertat", ha explicat el capità del ferri, Pedro Puertas, qui considera una contribució important al confort els estabilitzadors laterals que ha estat dotat el vaixell en les drassanes H.J. Barreres --on ha estat construït--, que eliminen una part important del balanceig característic que es produeix quan hi ha temporal en el mar.
I, una part important d'aquest confort inclou respectar el descans dels passatgers. De manera que, tot i que el buc arribi a les 04.00 hores al Port de Palma, i s'iniciïn immediatament les tasques de descàrrega de vehicles pesats, la resta de persones que viatgin a bord poden romandre als seus camarots o butaques fins a les 09.00 hores, tot i que es permetrà retirar turismes i baixar a terra als qui desitgin fer-ho des d'un primer moment.
FLOTA NOVA DE BAIX CONSUM
El president de Baleària va enquadrar la posada en servei del ferri 'Alhucemas' en els plans d'R+D+I de la companyia, que fins ara han cristal·litzat en l'avarada de tres vaixells, el 'Passió per Formentera' i, just ara fa un any, el 'Martín i Soler'; mentre que durant els pròxims mesos, està prevista la incorporació del 'Abel Matutes', tots ells caracteritzats per traslladar-se a una velocitat "econòmica" --entre 20 i 23 nusos-- i per ser "molt eficients" en termes energètics.
Cap precisar que els plans de renovació de la flota de Baleària suposen una "avantatge competitiu", va dir Utor, qui ha recordat que els possibilita una inversió de 350 milions d'euros, dels quals entre un 80% i un 85% corresponen a finançament bancari --el programa ha començat abans de la crisi-- i, una vegada que culmini aquest mateix any, el 'Federico García Lorca' passarà a ser el navili veterà de la flota, seguit del 'Ramón Llull', que va entrar en servei en 2003.