Balears va resoldre 1.093 sol·licituds d'arbitratge de consum al llarg del 2007

Europa Press Islas Baleares
Actualizado: lunes, 1 septiembre 2008 17:45

PALMA DE MALLORCA 1 Sep. (EUROPA PRESS) -

Al llarg del 2007, Balears va resoldre un total de 1.093 sol·licituds d'arbitratge, del total de 1.396 de les quals van ser presentades mitjançant els diferents tribunals d'Arbitratge de Consum (AACC), per organitzacions de Consumidors i Usuaris, i per diferents Organismes Públics.

Segons es desprèn de la Memòria d'Arbitratge de Consum 2007, que va ser presentada aquest matí pel Ministeri de Sanitat i Consum, Balears va presentar davant de les juntes autonòmiques un total de 44 sol·licituds mitjançant AACC, 963 van ser presentades per Consumidors i Usuaris, i un total de 246 per Organismes públics.

L'objectiu principal del Sistema Arbitral de Consum és resoldre les sol·licituds presentades pels consumidors mitjançant la mediació entre les parts o mitjançant una resolució o laude emès per la Junta Arbitral que obliga a les parts igual que una sentència judicial.

La major part de les sol·licituds que no arriben a la mediació o al laude són aquelles que s'arxiven perquè l'arbitratge no és acceptat per l'empresari (no cal oblidar que el Sistema Arbitral de Consum és voluntari). Aquestes i les que acaben per mediació o laude representen en conjunt el 81% de les resoltes.

Així, a nivell estatal, el Sistema Arbitral de Consum va rebre un total de 61.759 sol·licituds d'arbitratge el 2007, de les quals el 93,6%, amb més de 57.000, van ser resoltes de manera satisfactòria.

LES COMUNICACIONS ELECTRÒNIQUES, AL CAPDAVANT

El sector de les comunicacions electròniques és el primer en nombre de reclamacions --el 48,9% del total-- presentades pels usuaris a través del Sistema Arbitral de Consum, un procediment extrajudicial, gratuït, voluntari i que no exigeix tràmits complicats per resoldre els problemes dels consumidors.

Així, després d'aquestes, els sectors més reclamats són els de l'automòbil, electrodomèstics, tintoreries, informàtica, habitatge, agències de viatges, mobles, gas i roba, confecció i pell.

El gran nombre de reclamacions sobre comunicacions electròniques que arriben a l'arbitratge de consum es deu, no només que ofereixen serveis a la gran majoria de la població espanyola, sinó que és també el sector amb major grau d'adhesió a l'arbitratge de consum i, per tant, de fàcil accés al mateix pels consumidors.

De cada cent sol·licituds d'arbitratge que es presenten per conflictes amb aquest sector, 77 corresponen a empreses adherides al sistema arbitral, mentre que en altres sectors que afecten també a una gran majoria dels ciutadans, com és el bancari, aquest percentatge és només del 0,56%.

PER COMUNITATS, CATALUNYA LA CA AMB MÉS SOL·LICITUDS

La Comunitat Autònoma que va rebre major nombre de reclamacions va ser Catalunya (14.005), seguida de Madrid (7.690), Andalusia (6.822), Castella i Lleó (5.087), Galícia (4.838) i el País Valencià (3.968).

Pel que fa al percentatge de reclamacions resoltes, set comunitats autònomes se situen per sobre del 100%, el que significa que el 2007 van resoldre sol·licituds pendents del semestre passat. Son Aragó (132,95%), Catalunya (111,97%), Ceuta (109,5%), Castella-la Manxa (108%), Astúries (101,3%), Cantàbria (100,86%) i el País Valencià (100,86).

Contenido patrocinado