La CE estudiarà si inclou a alguna aerolínia europea en la seva llista negra després de l'accident de Spanair

Actualizado: martes, 9 septiembre 2008 17:02

El comissari de Transports espera que els resultats de la investigació sobre la causa del sinistre es coneguin "com més aviat millor"

BRUSSEL·LES, 9 Set. (EUROPA PRESS)

El vicepresident de la Comissió Europea i responsable de Transports, Antonio Tajani, ha assegurat avui que, després de l'accident de Spanair a l'aeroport de Barajas el passat 20 d'agost, l'executiu comunitari "examinarà de prop de prop a alguns transportistes europeus" per veure si cal incloure'ls a la llista negra de la UE de companyies aèries poc segures, de la qual actualment formen part únicament aerolínies estrangeres. La decisió es prendrà a començament de novembre.

Tajani va eludir pronunciar-se si entre les companyies examinades estarà Spanair o si la Comissió té previst intensificar els controls sobre l'aerolínia espanyola després del sinistre de Madrid. "El nostre objectiu no és carregar contra aquesta companyia o contra qualsevol altra. El nostre objectiu és garantir la seguretat dels passatgers", va assenyalar després de ser preguntat per aquesta qüestió després de comparèixer davant de la comissió de Transports de l'Eurocambra.

El vicepresident de la Comissió va assegurar que Brussel·les ja controla de la mateixa manera la seguretat dels transportistes europeus que la de les aerolínies de països tercers. En aquest sentit, va assenyalar que el 2007 el 54 per cent de les inspeccions en pista a avions realitzades a la UE van afectar a companyies comunitàries.

Tot i això, Tajani va avançar que durant la pròxima reunió del Comitè de Seguretat Aèria per posar al dia la llista negra, que se celebrarà del 3 al 5 de novembre i en què estan representats experts dels vint-i-set, "la Comissió examinarà de prop a alguns transportistes europeus". "No va a haver cap favoritisme cap a les companyies europees perquè la vida humana no té preu. Anem a ser inflexibles amb els transportistes europeus", va assegurar, sense esmentar a cap empresa.

El responsable de Transports va destacar la utilitat de la llista negra de companyies aèries poc segures que tenen prohibit volar a la UE i va recordar que el segon gran accident aeri que s'ha produït l'agost al Kirguizistan va ser protagonitzat per una aerolínia que estava inclosa en aquesta llista. Segons la seva opinió, la llista negra ha de servir de "missatge a tot el món, no només als quals viatgen a la UE", on és d'obligada aplicació.

Un dels principals paràmetres que utilitza la UE per incloure a una aerolínia a la llista negra és el dels resultats de les inspeccions en pista. Per aquest motiu, Tajani va anunciar que té previst presentar una proposta legislativa per obligar als estats membre a fer un número mínim d'inspeccions en pista cada any. En tot cas, el comissari va destacar que la legislació comunitària ja ha forçat un augment d'aquestes inspeccions, que van passar de 3.993 el 2004 a 7.376 el 2007.

En la seva compareixença davant de l'Eurocambra, el vicepresident va enumerar a més altres iniciatives que l'executiu comunitari vol posar en marxa durant els pròxims mesos per millorar la seguretat aèria a la UE. Entre elles destaca l'enfortiment del paper de l'Agència Europea de Seguretat Aèria (AESA) perquè participi sempre en les investigacions sobre accidents aeris. Així, "es reforçarà el marc jurídic i serà possible utilitzar els resultats de la investigació per millorar la normativa en matèria de seguretat", va dir Tajani. L'AESA ja participa a la comissió d'investigació a Espanya sobre l'accident de Spanair.

Sobre la possibilitat de reforçar els drets dels passatgers de manera que puguin baixar-se de l'avió en qualsevol moment abans de l'enlairament, el vicepresident de la Comissió es va mostrar obert a estudiar-lo, però va deixar clar que es tracta d'un tema "molt delicat" perquè es corre el risc de qüestionar els poders del comandant de l'avió.

INVESTIGACIÓ SERENA I RÀPIDA.

El vicepresident de la Comissió va explicar que l'executiu comunitari, després de la petició rebuda per la ministra de Foment, Magdalena Álvarez, ha donat instruccions a l'EASA perquè posi "el seu personal i les seves competències a disposició del Govern espanyol" després de l'accident de Barajas. El vicepresident assistirà a més dijous que ve al funeral a Madrid per les víctimes del sinistre en representació de la Comissió.

Tajani va destacar que encara és "prematur" establir conclusions sobre les causes de l'accident de Spanair i va recordar que Espanya va posar en marxa el mateix dia del sinistre una comissió d'investigació independent que presentarà el seu primer informe aquest mes. "Confio que aquesta investigació es farà de manera serena i d'acord amb legislació comunitària en matèria de seguretat aèria i al més aviat possible", va dir el vicepresident.

L'executiu comunitari considera que la seguretat aèria és una "prioritat" que "mai pot ser un paràmetre d'ajust".