El Govern facilitarà la viabilitat de Futura pactant amb AENA que redueixi o "flexibilitzi" les taxes aeroportuàries

Actualizado: martes, 9 septiembre 2008 16:40


PALMA DE MALLORCA, 9 Sep. (EUROPA PRESS) -

El Govern balear espera contribuir a facilitar la viabilitat de Futura, i altres companyies aèries amb base a les Illes Balears, pactant amb l'ens estatal Aeroports Espanyols i Navegació Aèria (AENA) que redueixi les taxes que aplica a les aerolínies per l'ocupació de les seves infraestructures, o bé, que com a mínim les "flexibilitzi" en alguna mesura.

Així ho va manifestar avui el conseller de Mobilitat, Gabriel Vicens, en una trobada amb els mitjans de comunicació per presentar la Setmana Europea de la Mobilitat, en què també va exposar que, des de l'executiu Autonòmic, "veiem amb preocupació" la situació generada als últims dies en la xàrter, que va presentar ahir davant del Tribunal Superior de Justícia de les Balears (TSJIB) una sol·licitud de concurs de creditors.

Concretament, Vicens va considerar que la tasca del Govern ha de ser en aquest cas mantenir una interlocució amb Aviació Civil i AENA, per garantir la connectivitat entre illes i amb la península, que va considerar "assegurada" ara com ara --tot i que va apuntar que "vindran temps difícils"--, així com la continuïtat de les companyies aèries i facilitar que es mantingui el flux turístic cap a les illes.

Per a Vicens, els problemes econòmics pels que passen les aerolínies afecten a la mobilitat dels ciutadans de l'arxipèlag i, les que operen com Futura, a més, a la principal indústria balear, el turisme. De fet, el conseller va apuntar que, en alguns casos, està "perillant fins i tot l'existència d'algunes companyies", tot i que va refusar citar noms.

Aquesta situació es deu, a més de a la pujada dels preus del petroli durant els últims mesos, a la caiguda de la demanda per la situació de crisis que viu el país i, per si no n'hi hagués prou, a "una certa sobreoferta", va indicar Vicens. Tot la qual cosa, va considerar que està desembocant en una conjuntura difícil per a les aerolínies, que "deuran reestructurar-se", va vaticinar.

Vicenç va recordar que dijous passat, 4 de setembre, va mantenir una reunió amb els responsables de Futura, que es va celebrar en termes "molt cordials" i en què van exposar que passaven per problemes econòmics --degut a la complexitat de traslladar als clients l'increment dels preus del combustible--, però "en cap moment es va dir que anaven a presentar un pla de viabilitat", va assenyalar.

MOTIU PER A LA COGESTIÓ

D'altra banda, el conseller de Mobilitat va considerar que situacions com l'actual evidencien la necessitat que Balears cogestioni els seus aeroports, ja que va considerar que, "el que no pot ser, és que no puguem tenir capacitat de decisió pròpia sobre infraestructures que són importantíssimes per a la Comunitat" i que romanen en mans d'organismes nacionals.

Segons Gabriel Vicens, en el cas que es gestionessin els aeroports des de les illes, algunes de les mesures que va considerar que poden refredar la situació de les companyies aèries --com reduir les taxes aeroportuàries-- podrien prendre's amb més agilitat que amb l'actual gestió a través d'AENA.