L'activitat del transport discrecional repunta el juny però es manté fins a un 20% inferior al 2008

Actualizado: viernes, 26 junio 2009 16:26

La patronal sectorial reclama que s'endarrereixi l'obligatorietat d'ús del tacògraf a Menorca i Eivissa fins a 2012


PALMA DE MALLORCA, 26 Jun. (EUROPA PRESS) -

L'activitat del sector del transport discrecional repunta el juny però es manté encara entre un 15 i un 20 % per sota de la registrada l'any passat, a causa de al descens en l'arribada de viatgers i a l'avanç del turisme independent --que no contracta a través de touroperadors-- després d'un començament de temporada el maig en el qual la caiguda era del 25 %, que va provocar una reducció en les places ofertes del cinc %.

De fet, la patronal sectorial preveu que, quan acabi la temporada a final d'octubre, les empreses d'aquesta activitat hauran facturat d'un 10 a un 15 % menys, en un any que ve precedit d'un altre en el qual els resultats ja no han estat bons i en què el petroli ha arribat als seus preus màxims històrics, segons ha recordat el president de l'Agrupació Empresarial del Servei Discrecional de Viatgers, Rafel Roig.

Més concretament, a fi de pal·liar la situació per la qual passen les empreses de transport discrecional a Menorca i Eivissa, el seu portaveu va avançar que sol·licitarà una reunió amb el delegat del Govern, Ramón Socias, per traslladar-lo el posicionament del sector, respecte a l'obligatorietat d'ús del tacògraf en aquestes illes de Menorca i Eivissa a partir del pròxim 1 de gener 2010, al qual s'oposen per considerar-lo "inoportú", al resultar una despesa afegit en un moment dolent econòmic.

Precisant el passat, el gerent de la Federació Empresarial Balear de Transports (FEBT), Salvador Servera, ha recordat que les companyies menorquines i eivissenques "són les que ho estan passant pitjor" en aquest moment i, el fet d'obligar-los a utilitzar tacògraf en tots els vehicles --a Mallorca es va imposar en 1984, quan va entrar en vigor l'actual normativa europea--, pel que ha demanat a les institucions que "s'ho pensin i ho ajornin fins a 2012", ja que no es donen problemes de seguretat viària que ho justifiquin.

A més, es dóna la circumstància que no existeix "cap taller autoritzat" en les dues illes per a la instal·lació d'aquest dispositiu electrònic que recull dades sobre la utilització del vehicle com la seva velocitat --mitjana i màxima--, revolucions per minut (RPM) del motor, quilòmetres recorreguts, acceleracions i frenades brusques, temps de ralentí --període durant el qual el vehicle roman detingut amb el motor en marxa--, entre d'altres aspectes.

A tot això, encara ha afegit un altre factor, segons ha considerat el portaveu patronal, obligar a les empreses insulars a integrar aquest aparell en tota la seva flota d'autobusos els "col·loca en pitjor situació per competir" davant d'altres destinacions del Mediterrània, com és el cas de Grècia, un Estat que també forma part de la Unió Europea, però el sector del transport discrecional no tindrà aquesta despesa ni els controls que es deriven del seu ús.

CRISIS ABANS DE LA CRISI

La situació per la qual passa el sector ha estat el principal assumpte tractat a la reunió de la Junta Directiva de la Federació Espanyola de Transport de Viatgers (Asintra), a la qual va assistir Roig i que va presidir el seu màxim responsable, Lorenzo Chacón, qui ha recordat que el sector del transport "ja estava en crisis" abans que es produís l'actual conjuntura econòmica i, a més, està suportant oscil·lacions en el preu dels carburants, que s'ha elevat un 10 % des de gener.

Sobre aquesta qüestió, tant Roig com Chacón van coincidir a assenyalar que, si el combustible segueix [encareciéndose] durant l'estiu --després d'abaratir-se en els primers mesos d'aquest any-- els comptes de resultats de les empreses d'autobusos es veurà afectada, agreujant una situació que, en el cas de les Balears, ha suposat l'acomiadament d 'uns 300 treballadors, deixant les plantilles en uns 2.200 treballadors per a una flota integrada per 1.600 vehicles.

Per la seva banda, el president de Asintra va integrar els problemes del sector en la "retracció de la demanda del consum turístic", afectada per la estacionalització i pel fet que els viatgers hagin canviat el seu comportament pel que fa a la contractació a l'estendre's l'ús d'internet i altres tecnologies que faciliten l'accés a les reserves de vols, hoteleres, rent-a-car i altres serveis en el destí al qual es dirigeixen.

COM A MÍNIM MANTENIR-SE

Aquests aspectes els han traslladat al conseller de Mobilitat i Ordenació del Territori del Govern, Gabriel Vicens, qui va participar en la reunió d'avui, i al qual s'ha demanat col·laboració per aconseguir el retard de dos anys en l'obligatorietat de l'ús del tacògraf a les illes --tot i que la competència és estatal--, perquè " cal fer un esforç especial en determinades zones, com Balears, Canàries o el Llevant, perquè les empreses --de transport discrecional-- puguin mantenir la seva activitat com a mínim", va sentenciar Chacón.

Cal assenyalar que aquesta patronal nacional agrupa un total de 1.869 empreses del sector, amb un parc mòbil sumat que supera les 19.680 unitats, i que donen ocupació director a al voltant de 40.000 treballadors.