MADRID, 19 Ago. (EUROPA PRESS) -
El 89,07% dels controladors ha donat el seu suport al principi d'acord tancat entre AENA i USCA, sindicat majoritari que agrupa al 95% dels 2.400 controladors de l'ens públic, que servirà de base per a la negociació del conveni col·lectiu i amb el qual les dues parts van segellar la pau divendres passat, després de més de sis mesos d'àrdues negociacions.
Del 90% dels controladors que van acudir a votar, un total de 1.811 controladors, 1.613 van votar a favor, tan sols un 7,29% ho va fer en contra (132 vots) i un 3,64% es va abstenir (66 vots nuls o en blanc), van informar a Europa Press fonts sindicals.
Després del conèixer el resultat de la votació, el secretari de Comunicació de USCA, César Cabo, ha confirmat que les negociacions per al segon conveni col·lectiu es reprendran a partir del 15 de setembre.
"Confiem que abans de final d'any tinguem el segon conveni que el sector aeri necessita perquè torni la tranquil·litat i puguem seguir treballant amb normalitat, estabilitat i calma", ha afirmat en declaracions als mitjans a les portes del centre de control de Torrejón de Ardoz (Madrid).
Cabo ha destacat que ha quedat demostrat que "la negociació és l'única via per solucionar les coses" i que s'obre una "nova etapa" en què ha de predominar "el diàleg per arribar a un acord definitiu, que reculli unes condicions laborables dignes i estables". "Així ho hem entès tant els treballadors com l'empresa", ha apuntat.
"Els afiliats han considerat que l'acord signat per la junta directiva és un punt de partida important i necessari per abordar amb caràcter d'urgència les negociacions del segon conveni col·lectiu en un clima de no excepció, com s'havia patit en els últims mesos", ha indicat USCA en un comunicat.
Per al vicepresident de USCA, José Manuel Acevedo, la ratificació de l'acord demostra la "unió" del col·lectiu i el treball fet durant els últims mesos, que qualifica d'"especialment durs per al col·lectiu per les condicions de pressió en les quals s'ha hagut de treballar".
Cal recordar que l'acord ha estat possible quan el comitè executiu de USCA va aprovar desconvocar l'anunciada vaga per a agost, condició requerida per l'ens públic per continuar amb les negociacions.
Els controladors van votar aquest dijous en assemblea des de primera hora del matí en els 49 centres de treball i dependències de control.
A partir d'aquí, es reprendrà la negociació per a la firma del segon conveni col·lectiu, on serà clau la distribució que AENA faci de la plantilla quan les torres de control es liberalitzin, adverteixen des de USCA, que insistirà que l'ens públic els presenti el seu pla empresarial en aquest sentit.
PUNTS CLAU DE L'ACORD
L'acord fixa un salari mitjà de 200.000 euros a l'any fins a 2013 per als controladors operatius, i quatre categories de torns --1.200 hores, 1.300 hores, 1.400 hores i 1.500 hores--, en funció de la càrrega de treball de cada centre fins a un màxim de 1.670 hores anuals.
A més, preveu que en qualsevol de les dependències on calgui fer més hores per cobrir el servei --sempre fins al màxim de 1.670 hores anuals previstes a la llei-- que aquestes quedin garantides per un procediment acordat entre les dues parts. Així, es podrien sumar de "caràcter voluntari" 80 hores extres a l'any com a màxim.
Per establir la càrrega de treball de cada dependència, es realitzarà una auditoria dels sectors i torres de control en la qual participarà Eurocontrol i es crearà un grup de treball, en col·laboració amb l'Associació Professional de Controladors (Aprocta) per proposar millores respecte a la configuració de referència de cada dependència.
Pel que fa a la cobertura de les baixes, s'estableix un doble sistema amb el qual programarà serveis de guàrdia organitzats per cobrir les incidències que es produeixin durant el dia i, d'altra banda, aquelles incidències que es produeixin 48 unes hores abans del compliment del servei es cobriran "de manera voluntària" per la limitació de dos serveis al mes i fins a esgotar les 80 hores extres que permet la llei.
Per als controladors majors de 57 anys, apartats de les tasques de control tal com estableix la llei, AENA s'ha compromès a oferir-los tasques no operatives.
Finalment, en matèria de formació es preveu la creació d'un grup de treball entre AENA i Aprocta per millorar la formació contínua, les competències lingüístiques i el desenvolupament de la carrera professional.