PALMA DE MALLORCA, 24 May. (EUROPA PRESS) -
Esquerra-Illes ha atribuït la majoria absoluta que ha obtingut el PP a Mallorca al fet que el PSM no hi hagi reeditat el Bloc, així com que el PSOE no hagi aprofitat aquesta legislatura per modificar la Llei Electoral i, així, haver baixat "la barrera electoral fins al 3%".
Segons han explicat en roda de premsa el president d'Esquerra, Joan Lladó, i el portaveu de la formació, Joan Gaià, si s'hagués modificat aquesta normativa electoral que els 'populars' "es van fer a mida", la Lliga Regionalista i Convergència per les Illes haguessin entrat en la Cambra balear i, a més, si el PSM hagués tornat a presentar-se amb els partits amb els quals ho va fer al 2007, hagués obtingut una major representació.
"El PP té majoria absoluta a Mallorca gràcies a l'estratègia del PSOE i del PSM. No es pot obviar", ha remarcat Gaià, qui ha lamentat que per les "estratègies partidistes" d'aquestes dues formacions s'hagi posat l'illa "en mans del pitjor PP de la història".
Tot i això, el portaveu d'Esquerra en la comunitat ha admès que la seva formació és "conscient" que haurien d'haver estat capaços de "rendibilitzar" més el vot de les més de 8.000 persones que van dipositar una papereta del partit. "A nivell autonòmic esperàvem molt més, que es rendibilitzés el vot local i passés a autonòmic", ha afegit el president.
Lladó ha destacat que la majoria absoluta dels 'populars' no respon que hagin obtingut més vots i ha remarcat que durant la pròxima legislatura Esquerra treballarà i col·laborarà amb les altres formacions "de l'esquerra i de la priorització de país" per no repetir "els errors del passat com l'anomalia i l'endemisme estatal" que suposa que Balears pateixi un "greuge comparatiu" amb altres CA en relació amb la Llei Electoral.
15.000 VOTS SENSE REPRESENTACIÓ PARLAMENTÀRIA
A més, ha subratllat que si el Bloc s'hagués reeditat, s'haguessin tingut en compte 15.000 vots que, d'aquesta manera, han quedat "fora de representació" al Parlament. Alhora, si el PSM hagués acudit a les urnes amb les mateixes formacions que al 2007 hagués obtingut un parlamentari més.
"La rendibilització d'aquest més de 10% dels vots que estan fora ara mateix del Parlament és el que ha fet possible aquest moviment sísmic que ha provocat el 'tsunami' del PP". "El poble de Mallorca ha escollit que la crisi la resolgui aquell que l'ha creada, el PP. Si hem sobreviscut a Jaume Matas, Rodrigo de Santos i al PP de fa quatre anys, també sobreviurem al PP de José Ramón Bauzá i de Carlos Delgado", ha posat èmfasi.
Lladó també ha anunciat que Esquerra serà present en totes les mobilitzacions que tinguin lloc contra les primeres retallades de benestar social que Executi l'executiu de Bauzá, que, segons creu, seran d'educació i sanitat.
Preguntat sobre creu que el PSOE i PSM són els responsables de la majoria absoluta 'popular', Lladó ha contestat que els Governs no es guanyen, sinó que es perden. En aquest sentit, ha considerat que "si no s'ha governat per la teva gent, s'acaba pagant" i si, a més, la reedició del Bloc no ha estat possible i els socialistes no han "tornat a la normalitat legislativa" la Llei Electoral, també tenen "una part de responsabilitat electoral".
Així, Lladó ha esperat que durant aquesta legislatura el PP "no empitjori" l'actual sistema electoral i ha remarcat que no pot passar un altre Govern progressista en què "no es torni a la normalitat".
PREVEU TROBADES AMB PSM-IV-ExM
En relació amb si ha traslladat la seva opinió a la coalició PSM-IniciativaVerds-Entesa per Mallorca (PSM-IV-ExM), el president d'Esquerra s'ha mostrat assegurança que es produiran trobades perquè calen per afrontar l'actual situació. En aquest sentit, ha indicat que, al seu moment, valoraran si acudir amb aquesta coalició a les eleccions generals.
Lladó també ha remarcat que la formació ha obtingut 16 regidors, de manera que estarà presents en 10 municipis, el 20% del total. En aquest sentit, ha assenyalat que moltes localitats comptaran per primera vegada amb representació d'Esquerra i que, a més, han aconseguit revalideu la seva posició a Eivissa.
Dels 1.667 vots que van aconseguir en 2003, han passat a 5.343, fet que suposa un increment del 220%, ha destacat, si bé ha admès que confiaven en "créixer més" pel que es troben "moderadament satisfets".
ESQUERRA A CATALUNYA
Sobre els resultats obtinguts per Esquerra a Catalunya, ha indicat que s'ha passat de tenir 1.669 regidors a 1.400, el que és "la translació dels resultats de les autonòmiques on Esquerra va patir una dificultat important a l'hora de transmetre la seva gestió de govern. Aquesta translació de vots s'ha vist reflectida a nivell municipal". Tot i això, ha recordat que el partit farà un congrés el setembre i farà "tot el possible per recuperar l'espai perdut".
Sobre la dimissió en bloc de la cúpula d'Esquerra, ha manifestat que quan "les coses no van bé" s'han d'adoptar "decisions polítiques". Ha pres aquesta "responsabilitat política" per deixar pas al Congrés per renovar l'executiva i que gent que han estat càrrecs intermedi prenguin les regnes del partit, ha conclòs.