La nova legislació s'adaptarà al marc legislatiu actual i permetrà que es decideixin les bonificacions des de les illes
PALMA DE MALLORCA, 20 de novembre (EUROPA PRESS)
El Govern donarà a conèixer el primer esborrany de la Llei del Transport Marítim Interilles al llarg del primer semestre de 2009, amb la qual cosa, aquesta activitat passarà a tenir un marc normatiu "estable", en què es plantejaran aspectes com potenciar aquest mitjà, les bonificacions a les quals podran accedir els usuaris, a més de definir els drets i deures dels passatgers.
Així ho va manifestar avui el conseller de Mobilitat i Ordenació del Territori, Gabriel Vicens, en una trobada amb els mitjans de comunicació durant la celebració de les 'I Jornades de Transport Marítim', que va acollir l'Hotel Tryp Bellver de Palma, i en les quals es van donar cita representants de tots els estaments públics, així com de les navilieres i altres empreses privades relacionades amb el sector, amb els quals es consultarà en el seu moment el text legal abans de la seva aprovació parlamentària.
L'esborrany es tramitarà al llarg de 2009, per entrar en vigor abans de què finalitzi la legislatura, i vindrà a complementar el marc normatiu estatal --que regula més aviat les comunicacions marítimes amb l'exterior de l'arxipèlag--, de manera que el Govern ha de sol·licitar a l'Estat qüestions com l'ampliació de les bonificacions que, una vegada entre la nova llei, ja podrà determinar en casos com el de Formentera; mentre que, per a la resta, va reclamar el "màxim" traspàs de competències.
Vicens va recordar que la Conselleria que dirigeix ve treballant des de fa mesos en la nova llei, perquè el Govern li dóna una importància "cabal" al transport marítim, que ha estat "moltes vegades oblidat", tot i resultar "molt estratègic" per l'economia i la vida quotidiana de la Comunitat. Per la qual cosa va ressaltar que la celebració d'aquesta primera trobada sectorial servirà perquè empreses i institucions debatin les problemàtiques d'aquesta activitat i cerquin solucions de manera conjunta.
Fins ara, es van posar en marxa una Taula del Transport Marítim --semblant a la més veterana dedicada al transport aeri--, així com una altra més específica per al Transport de Mercaderies, missió bàsica del qual és "garantir" les comunicacions entre les illes i, mitjançant contactes amb l'ens Marina Mercante, també amb la península i la resta de ports. Perquè aquest mitjà encara pot créixer molt en "quantitat i qualitat", segons va revelar.
Tot i això, la nova llei també tocarà altres aspectes d'importància per a aquest sector d'activitat, com són la sostenibilitat de la mateixa, mitjançant la regulació de l'impacte que genera en el medi marítim, tant en superfície com en el fons de la Mediterrània, així com la futura ampliació de les infraestructures portuàries, tot i que cal tenir en compte que els cinc principals ports de les illes són de competència estatal.
AMPLIAR AMB RACIONALITAT
Sobre aquesta qüestió, el conseller de Mobilitat es va mostrar partidari de la "racionalitat" i la "seny" en l'ampliació de les infraestructures portuàries --que va considerar "necessària"--, a fi de què Balears es posi a la mateixa altura d'altres regions europees que tenen el transport molt més desenvolupat que en la Comunitat Autònoma. Per a la qual cosa, va considerar necessari tenir una normativa que reguli l'activitat del sector marítim.
De moment, les xifres mostren que el transport marítim creix sense parar i, en alguns aspectes, va per davant de l'aeri. De fet, el trànsit inter-insualr via marítima és "més del doble" que l'aeri, amb aproximadament 1,4 milions de passatgers a l'any, respecte dels 600.000 que mouen les aerolínies que operen entre les illes de l'arxipèlag.