MENORCA, 25 Oct. (EUROPA PRESS) -
L'Associació Hotelera de Menorca (Ashome) ha exigit aquest dilluns una rectificació a l'Agrupació Empresarial d'Agències de Viatges de les Balears (Aviba) per les seves crítiques "denigratòries" sobre el portal de reserves Visitmenorca.com.
Ashome es recolza en un informe jurídic del bufet Auren Advocats de Barcelona que abona la legalitat del portal i la improcedència de les acusacions abocades contra el web per Aviba, que ha anunciat fa una setmanes la seva intenció de presentar una denúncia contra la patronal hotelera per competència deslleial al fer activitats reservades per llei només a les agències de viatge.
Davant de les conclusions de l'informe, Ashome ha sol·licitat a la patronal de les agències de viatge una rectificació pública de les seves manifestacions difoses en diversos mitjans de comunicació locals, que ha qualificat de "denigratòries". Alhora, des de l'associació han matisat que es reserven el seu dret a l'exercici de possibles accions legals contra Aviba.
L'Agrupació d'Agències de Viatges de les Balears va imputar a Ashome una presumpta vulneració de la Llei de Defensa dels Consumidors i Usuaris al comercialitzar viatges combinats i de la Llei General Turística de Les balears de 1999, al entendre que l'activitat que realitzen els hotelers a través del Visitmenorca és pròpia de les agències de viatge, i, per tant, realitzen una competència il·lícita.
En contra dels arguments sostinguts per Aviba, l'informe d'Auren Advocats de Barcelona sosté que la contractació de serveis de transport aeri, marítim i lloguer de cotxes que realitzen els usuaris del Visitmenorca "es realitza al marge d'Ashome". L'informe assenyala que el web simplement facilita a l'usuari l'accés a l'oferta i la contractació directa de tals serveis amb tercers sense la intervenció de la patronal.
D'aquesta manera, el document apunta que la patronal hotelera només rep una contraprestació d'aquests tercers en pagament per la publicitat inclosa en el seu portal i per la remissió d'usuaris. En aquest sentit el bufet afirma que existeixen altres entitats que realitzen activitats similars a les desenvolupades per Ashome a través del seu portal i que tampoc són considerades agències de viatge com ara les aerolínies Iberia i Vueling o empreses públiques com Renfe, que a través de les seves webs ofereixen als seus usuaris serveis complementaris als propis de comercialització de bitllets de transports.
Auren Advocats també nega que Ashome organitzi i ofereixi comercialment a través del seu portal viatges combinats com assegura Aviba. Segons ressalta l'informe, la pròpia Llei General de Defensa dels Consumidors i Usuaris estableix que els elements que conformen el viatge combinat com poden ser l'allotjament, el transport o altres serveis turístics han de ser "expressament i prèviament combinats per l'organitzador", amb independència que el seu preu sigui abonat de manera global o no, circumstància que no concorre en el cas de la patronal hotelera al no ser cap organitzador, sinó simplement un facilitador de serveis.
En relació amb la segona imputació d'Aviba relativa a la competència il·lícita que realitza l'associació hotelera al portar a terme activitats pròpies d'una agència de viatges sense estar autoritzada i per tant vulnerar la Llei General Turística de Les balears de 1999, el bufet considera que la regulació sobre aquesta qüestió sobre aquesta qüestió ha estat derogada al contradir la Directiva de Serveis comunitària o Directiva Bolkenstein que suprimeix les normes que regulen l'accés i l'exercici de l'activitat.